EB: Overskud på web-tv i 2010

Web-tv klip bliver set millioner af gange på danske sites, og flere aktører har nu også udsigt til at nå breakeven inden for et år.
Per Fanefjord Laursen

Selvom web-tv stadig er i sin vugge kommercielt, så forventer både Ekstra Bladet og Jyllands-Posten at nå breakeven på deres web-tv satsninger og præstere sorte tal på bundlinien allerede næste år. 

"Vi har en økonomisk plan for web-tv, og her er vi foran vores milepæle målt på antallet af besøg, visninger og indtjening. I vores regnskab regner vi med at gå i plus næste år," siger redaktør Anders Refnov, Ekstra Bladet TV, der er den absolutte trafik-sværvægter, når det gælder web-tv herhjemme.

De sidste uger har Ekstra Bladet ligget på 1,3 mio. tv-visninger om ugen i gennemsnit. I december havde sitet 5,1 mio. visninger. Og i 2008 havde Ekstra Bladet i alt 41 mio. visninger - mod knap 17 mio. i 2007. Annonceformaterne på sitet tæller foreløbig de traditionelle banner-reklamer, pre-rolls og Annnoncør-tv, det vil sige videoklip, der er annoncer og markeret som sådan.

Jyllands-Posten klar med midrolls
Jyllands-Posten har også sat fuld blus på web-tv satsningen og forventer at kunne profitere på satsningen næste år.

"Vores forventninger er at nå breakeven på JPtv i 2009 og kapitalisere på vores investeringer i 2010," siger kommerciel chef Jesper Hansen fra Jyllands-Posten. Et af værktøjerne til kommerciel fremdrift er indførelsen af midrolls - altså reklamer, der dukker op inde i et indslag.

"Primo februar er vi klar til at præsentere et videobanner, hvor vi har valgt at køre med midrolls," siger Jesper Hansen. Derudover har JP kørt med almindelige bannereksponeringer på JPtv samt sponsorater.

JPtv fordoblede sidste år antallet af visninger og havde i december cirka 2,2 mio sidste år mod 1,3 mio. visninger i december 2007. Sammenlagt steg antallet af visningerne fra 2007 til 2008 fra 10,1 mio. til 19,4 mio.

Berlingske i planlægningsfasen
Hos Berlingske Media er det B.T., der foreløbig fører an, når det gælder web-tv, hvor ansættelsen af Jeppe Nybroe er med til at tegne satsningen. MediaWatch har spurgt Berlingske Media om deres trafik og strategi på web-tv, men da koncernen står midt i en strategi- og opbygningsfase har koncernen ikke ønsket at besvare spørgsmål om web-tv. Koncerndirektør Lisbeth Knudsen forklarede dog de generelle planer på MediaWatch for nylig.

Kigger man ud over dagbladshusene og nyhedsformidlingen er markedet mere broget. Blandt magasiner er Se og hør foreløbig den spiller, der har taget kampen op med dagbladenes kendisstof på video. Og potentialet for at udvide sin tilstedeværelse med tv synes stort og oplagt - f.eks. med et amerikansk site som E! som forbillede.

"Vi er stadig i "sandkassen" med web-tv og prøver bare at få et godt flow. Vi har ikke store udgifter forbundet med det, så annoncer som pre-rolls etc. er vi ikke dykket ind i endnu. Men det er da helt klart et emne, som kommer til at blive aktuelt i takt med flowet/produktionen af indslag stiger. Breakeven på web-tv? Det aner jeg ikke, men det ligger et stykke ude, er jeg sikker på," siger videoredaktør Per Kuskner.

Se og Hør kom først rigtig i gang for under ét år siden og havde i 4. kvartal 172.255 visning af videoklip. Fordelt på 63805 i oktober, 59019 i november og 49431 i december.

Flere skal satse på videoannoncering
Microsoft udbyder via Hotmail.com mere end 1000 klip hele tiden og ca. 10 nye hver dag og har cirka en million videovisninger om ugen. Fokus er generelt på det kulørte underholdningsstof og indtil videre kun i klip, men fulde programmer kommer også til at spille en vigtig rolle i fremtiden.

"Vi har allerede nu en fornuftig forretning på web-tv, som vil vokse støt i den kommende tid," siger Executive Producer Kasper Tøstesen, Microsoft. Forretningen består da også udelukkende af indkøbte klip - koncernen producerer ikke selv web-tv, men samarbejder med en række internationale medier, som MTV, National Geographic, Starlounge og ZoomIn.

"Vi sælger allerede nu sælger pre-rolls til annoncørerne, men så gerne, at der var flere store sites, der satsede på videoannoncering, så markedet og kundegrundlaget kunne vokse yderligere," siger Kasper Tøstesen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også