Gør e-mail-marketing interaktiv

Markedsføring via e-mail er en balancegang mellem sprælskhed og rod, succes og fiasko. Men hvordan gør man sine e-mails interaktive uden at skræmme modtagerne væk?
Zandra Damsgaard

De tider er forbi, hvor det var nok at sende et nyhedsbrev med links til sine interessenter. I den nuværende web-verden er brugerne så vant til avanceret teknologi, at der skal en decideret interaktiv strategi til for at tiltrække og fastholde deres interesse.

Og her er relevans og engagement nok slidte, men fortsat uhyggeligt væsentlige parametre, hævder amerikanske Bronto, der leverer software til e-mail-marketing-løsninger.

I et nyt whitepaper med titlen ’Engaging Your Subscribers Using Interactive Media in Email’ redegør Bronto for, hvordan man kan krydre sin e-mail-markedsføring interaktivt. MediaWatch viderebringer her softwarevirksomhedens tips.

Video
Bruger man det rigtigt med relevans og brugervenlighed for øje, kan en video være et godt krydderi på e-mail-markedsføringen. Det er dog bydende nødvendigt, at kvaliteten er i orden – og at videoen er til at finde.

  • Selve videoen skal placeres uden for e-mailen, men være let at komme til via et enkelt link.
  • Brug tekst til at beskrive videoen – et billede gør det ikke alene. Gør også opmærksom på filens størrelse, længde og format.
  • Brug om muligt flash-video (FLV).
  • Tilbyd forskellige valgmuligheder, så modtagerne bliver tilgodeset uanset båndbredde.

Afstemninger
Afstemninger er en let måde at engagere sine brugere på, men det er vigtigt, at afstemningerne ses netop som engagerende kommunikation og ikke som research.

  • Bind ikke afstemningen sammen med et produkt. Lad den derimod være sjov og skabe en følelsesmæssig rød tråd til virksomhedens brand.
  • Brugerne skal have resultatet af afstemningen, enten med det samme eller i det næste nyhedsbrev.
  • Undgå ubehagelige og kontroversielle emner, der kan give forholdet til modtageren ridser i lakken.

Flash
Flash ser rigtigt godt ud, men e-mail er ikke det samme som web og brugernes opsætning vidt forskellig.

Ideelt set bør man ifølge Bronto kun sende flash-mails til brugere, hvis e-mail-browsere med sikkerhed understøtter dem. Ellers risikerer man at efterlade en stribe modtagere med e-mails, hvis indhold de ikke kan se.

  • Overvej at sende et link i stedet.
  • Sender man alligevel en flashfil, bør den ikke automatisk påbegynde afspilningen. Giv modtageren mulighed for selv at klikke filen i gang.

RSS-feeds
Nyheder og blogs er helt oplagte at promovere via RSS-feeds, som igen kan promoveres ved et banner i e-mailens top eller bund. Ud over at skabe opmærksomhed giver RSS virksomheden mulighed for at engagere modtagerne ud over de målrettede e-mail-kampagner.

Conversion paths
En flot e-mail-kampagne med en masse interaktivt indhold er ikke meget værd, hvis den sender modtagerne i samlet flok ind på den samme underside.

Ideen med conversion paths – frit oversat til ’forvandlingsstier’ – er, at modtagerne segmenterer sig selv, idet de efter det indledende klik i e-mailen navigerer videre gennem en række sider. På den måde beslutter brugerne selv, hvor de vil hen, samtidig med at de efterlader virksomheden oplysninger.

  • Match budskabet efter klikket med det budskab, brugeren indledningsvis klikkede på i e-mailen.
  • Indholdet skal være relevant hele vejen igennem for at fastholde brugerens engagement.
  • Lær af dine fejltagelser og analyser dig frem til, hvor du taber modtagerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også