GoFM stryger lønstigninger

ABC-Gruppen kæmper mod en hidsig nedgang i radiomarkedet, men tror på nyeste skud på stammen: GoFM i Århus. Vejen gennem krisen er bl.a. at fastfryse lønningerne.
Tine Brødegaard Hansen

Mens lavkonjunkturen samlede kræfter til at komme på alles læber, lancerede Radio ABC-gruppen, med adm. direktør Ole Søndergaard i spidsen, en ny lokalradio i Århus, GoFM, der gik i luften 6. oktober 2008.

I mellemtiden har Nordjyske Medier lukket både Guld FM og Radionyhederne og med al tydelighed vist, at det kommercielle radiomarked er hårdt at overleve i. Derfor har GoFM også taget forebyggende skridt.

"I stedet for at vi til sommer må af med en eller to medarbejdere, har vi besluttet at ingen får lønstigninger. Det er kun en midlertidig løsning, så vi følger udviklingen nøje, men jeg vil ikke bære ved til bålet. En del af krisen skyldes hysteri og nogle huspriser og bankudlån, der skal rettes op på," siger Ole Søndergaard.

Overskud på tre mio. kr.
Han satser også på at øge synergieffekterne mellem Radio ABC's otte lokalradioer, når det gælder produktion af indhold, speaks og reklamer, for det er nødvendigt i det hårde marked.

"Vi har regnskabsafslutning 30. september og regner med et overskud på tre mio. kr. før skat. I det er etableringsudgifterne for GoFM ikke med. Derfor bliver næste regnskab værre. Vi regnede med, at indtjeningen fra de øvrige radiostationer kunne dække GoFM, men nu tjener vi mindre på dem og får større underskud i Århus."

Den analyse får dog ikke umiddelbart konsekvenser.

"Jeg kan tage et par år, hvor vi ikke tjener penge, men det er ikke acceptabelt at tabe penge," siger Ole Søndergaard.

"Det er en hidsig nedgang i markedet, og det havde været sjovere at starte radio i opgangstider. Hvor potentialet for radioreklamemarkedet i Århus før har ligget på 30-34 mio. kr., ligger det nu på ca. 20 mio. kr. De penge skal findes i markedet, for der bliver ikke brugt en tredjedel af det beløb på radioreklame i Århus i dag."

Beløbet er Ole Søndergaard kommet frem til ved at ca. syv procent af landets befolkning bor i Århusområdet og at syv procent af radioreklamens andel på i alt ca. 300 mio. kr. derfor burde ligge i byen.

"Lytterne er der, når vi laver konkurrencer og kommunikerer med dem, nu venter vi på lyttertal. I løbet af de første fem kvartaler skal vi enten være supergode til at sælge og have ok lyttertal eller have fantastiske lyttertal, for så kan jeg leve med, at salget kommer senere."

Ingen frygt for SBS' "københavnerprodukt"
Strategien handler ikke om at starte priskrig med hovedkonkurrenten SBS Radio.

"Vi tager positionen, som den radiostation Århus aldrig har haft. SBS-produktet (The Voice, red.) er et københavnerprodukt, der er langt fra vores. Deres målgruppe er 12 til 20 år, hvor vi laver radio til alle 300.000 århusianere. Vi går selvfølgelig efter SBS-lytterne, men vi får flere i målgruppen 20 til 50 år, der er mere kommercielt interessante."

Spørger man mediebureauerne, må radiomarkedet belave sig på at blive endnu mindre i 2009. I forvejen har kommerciel radio kun to procent af annoncemarkedet og kæmper om den luns, der er tilbage af radiolytningen, når alle DR's P'er, særligt P3 og P4, har stillet sulten.

"Jeg tror, at landsreklamemarkedet for radio får en vækst på fem pct. Sidste år var præget af rodet med TV 2 Radio, det gav utryghed. Mange annoncører vil tvunget af omstændighederne indse, at de kan få meget ud af radioreklame. Landsdækkende radio burde score kassen på krisen, for det er et billigt og godt alternativ til dyre TRP'er på tv. De to procent af annoncemarkedet radio har, burde være 6 pct."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også