Dyster afslutning på annonceåret 2008

Fjerde kvartal trak godt og grundigt ned i det samlede billede for reklameåret 2008, og navnlig printmedierne bløder, viser nye tal fra DRRB.
Zandra Damsgaard

Ikke uventet var fjerde kvartal dystert på reklamemarkedet, og det trækker bureauernes samlede mediaomsætning for 2008 ned under 2007-niveau.

Det viser det seneste mediaindeks fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), som registrerer nettoindkøbet hos de største mediaindrykkere.

Bureauernes samlede mediaomsætning lød på 5,12 mia. kr. i det forgangne år – godt 5 mio. kr. eller 1 pct. mindre end året før. Fjerde kvartal var med et fald på 11 pct. uden tvivl synderen, og med det in mente er DRRB behersket optimistisk omkring det samlede årsresultat.

"Trods drastisk nedgang for mange andre brancher i 2008, er mediaomsætningen landet på niveau med 2007,” udtaler konsulent i DRRB Henrik Dyring i en pressemeddelelse.

Hvad angår indeværende år, er tonen imidlertid anderledes dyster for medier og bureauer, om end der for annoncørerne er et lyspunkt:

”Jeg forventer, at faldet i mediaomsætningen for 4. kvartal vil forsætte i 2009. Mediemarkedet kommer til at kæmpe mere om budgetterne, og det vil komme til gavn for annoncørerne, der med rette kan forvente en bedre effekt af deres mediainvesteringer i 2009," siger han.

Skrækkvartal for print
Radio kom samlet set dårligst ud af 2008 med et fald i omsætningen på næsten 20 pct. i forhold til sidste år. Heller ikke tv slap nådigt fra 2008, hvor omsætningen på mediet faldt med 4 pct.

En anden klar tendens i årsresultatet er absolut ikke i printmediernes favør. De trykte medier over en bred kam tabte nemlig 10 pct. over året og lå i dets sidste kvartal i indeks 83.

Printmedier og tv udgør dog fortsat mediaindeksets største grupper med markedsandele på henholdsvis 30 og 45 pct. mod internettes 12 pct. af det samlede marked.

Til gengæld er internettet vokset med 30 pct. igennem 2008, hvor også biografer og outdoor oplevede beskedne vækstrater.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også