Lisbeth Knudsen angriber statsstøtte til gratisaviser

34 millioner i distributionsstøtte til MetroXpress og 24timer er konkurrenceforvridende, mener Berlingske Media.
MediaWatch

Berlingske Media kritiserer, at gratisaviserne MetroXpress og 24timer er blevet tildelt 34 millioner i statslig distributionsstøtte. Det svarer til ti procent at den samlede støttepulje til alle dagblade.

"Der er ingen tvivl om, at det er konkurrenceforvridende," siger Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media, til Børsen.

Berlingske Media har ikke selv søgt støtte til sin gratisavis Urban, fordi de ikke troede, at gratisaviserne kunne kvalificere sig.

Lisbeth Knudsen vil nu stille spørgsmål til fordelingsudvalget, der er nedsat af Kulturministeriet.

Hun mener blandt andet, at de to andre gratisaviser ikke overholder reglerne om, at der skal være 50 procent redaktionelt stof.

Det afviser Søren Riis, administrerende direktør i MetroXpress, der også udgiver 24timer.

Han oplyser, at begge aviser i flere måneder har holdt sig på den rigtige side af de 50 procent, og at aviserne alene i februar forøgede deres oplæg med 15-20.000. Samtidig betyder de 34 millioner ikke så lidt for MetroXpress, der indtil nu højst har haft en indtjening på 25. mio. kr.

Han bakkes op af administrerende direktør i JP-Politikens Hus, Lars Munch, der ejer 25 procent af MetroXpress.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også