Anne Knudsen: Gratisaviser godt for Weekendavisen

Ny medier, gratisaviser og en hurtigt flydende nyhedsstrøm har skabt Weekendavisens store succes, siger Anne Knudsen.
Laura Bøge Mortensen

En helsides kronik om truede fuglearter. Eller hvad med 11,746 anslag om porcelænets historie? Det kunne lyde lidt tørt, men det er ikke desto mindre opskriften på succes i en tid, hvor mængden af nyheder er enorm.

I modsætning til de fleste andre aviser, har Weekendavisen de seneste år oplevet pæn fremgang i oplagstal, læsertal og annonceomsætning. I 2008 gik det så godt, at avisen opnåede det højeste overskud nogensinde. Ifølge chefredaktøren Anne Knudsen skyldes det udviklingen i resten af branchen.

"Folk får nyheder, så de er ved at kaste op. Nyheder er gratis, og der findes for mange. Derfor vokser trangen til at kende baggrunden."

En anden forklaring på Weekendavisens succes er det stigende uddannelsesniveau. En fjerdedel af avisens læsere under 30 år, og det sikrer, at Weekendavisen fremtidige købere ikke dør ud foreløbig.

Vi bliver, hvor vi er
Den nye læsergruppe af unge får dog ikke Anne Knudsen til at satse på nye sektioner eller ændringer i de nuværende velkendte tillæg. ’1. sektion’, ’Kultur’, ’Bøger’ og videnskabstillægget ’Ideer’ bliver, som de er.

"Lige nu har vi det format, vi skal have. Vi dækker det, vi synes er interessant, og vi kan noget, som dagbladene ikke kan. Derfor satser vi heller ikke på at dække aktuelle historier, medmindre vi kan tilføje noget nyt. Som regel har dagbladene og tv-aviserne snakket med alle dem, de overhovedet kan i en historie, og så giver det ikke mening for os at gå ind i, ” siger Anne Knudsen.

Den åbenlyse satsning på baggrund og analyse er dog også vigtig for Weekendavisens forretningsgrundlag.

”Det er altafgørende vigtigt i et marked, der er under pres fra de nye medier, at man bevarer en genkendelig profil. Det er forudsætning for, at man kan tage en så heftig pris,” siger Anne Knudsen, som i år har sat prisen på avisen op til 39 kroner.

Weekendavisen.dk skal opstrammes
Hvad der derimod godt kan blive bedre på Weekendavisen er udviklingen på nettet. Indtil videre er nettet en platform, hvor alle artikler fra avisen bliver lagt ud, og det hitter mildest talt ikke hos læserne.

Indtil videre har weekendavisen.dk scoret en 175. plads på Foreningen for Danske Interaktive Mediers ( FDIM) ’topliste’ som indeholder statistik over danske sites. Det betyder at weekendavisen.dk scorer en dårligere placering end kattegalleriet.dk og familiejournalen.dk.

Gigt i øjnene
I det hele taget er der så få, der læser Weekendavisen på nettet, at den nuværende gratis adgang til artiklerne og papiravisen som E-paper ikke engang har indflydelse på papiravisens oplagstal.

”Hvis du bor i Usbekistan, og først får avisen en måned efter udgivelsen, så er det da en fordel at finde den på nettet, men for at være helt ærlig, så egner 15000 anslags-artikler sig ikke særlig godt til web. Man ville jo få gigt i øjnene,” indrømmer Anne Knudsen.

¨For at undgå gigt i øjnene hos de godt 300.000 læsere opruster Weekendavisen nu på nettet. I første omgang fik avisen gjort alle artikler siden 1992 tilgængelige, næste skridt tager avisen i februar, hvor nettet skal tilføje noget nyt til Weekendavisen, som om det var en 5. sektion. Men hvad der præcist kommer til at ske, vil Anne Knudsen ikke ud med.

Vi analyserer i dybden
Bortset fra nye initiativer på nettet er målet på længere sigt at få endnu flere til at læse Weekendavisen. Men sådan noget med at skaffe nye læsere gør man ikke bare på en uge, forklarer Anne Knudsen.

"Reklame er forfærdeligt dyrt, og det bedste argument for vores avis, er avisen. Tv-reklamer er kendskabsreklamer, og den, vi kørte sidste år på blandt andet TV 2, gav selvfølgelig noget, men opfølgning er det vigtigste. Vi har ikke nogen færdiglavet måde at lave opfølgning på, men vi afvejer hele tiden, og vi kaster ikke penge efter tilfældige ting, der ikke virker. Først undersøger vi det, og så gør vi det. For eksempel virker
Outdoor ikke, men i stedet satser vi på, at vores abonnenter kan give seks ugers gratis abonnement videre til en bekendt.”

Forsigtighed betaler sig
Indtil videre virker det som om, at Anne Knudsen finjusteringer og målbare metoder fungerer. Både når det kommer til markedsføring og journalistiske indhold. Og så længe at nyhedsstrømmen raser derudaf og gratisaviser bekriger hinanden er Anne Knudsen ikke i tvivl om, at 2009 nok skal blive et pænt år.

”Jo mere der er af gratisaviser og nyheder, jo gladere er jeg. I længden bliver læserne rundforvirrede og så trænger de til noget, hvor man ikke løber med en halv vind"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også