Anbefalinger den bedste markedsføring

Word of mouth er en sikker vinder på troværdighedsbarometeret hos forbrugerne - både de gode anbefalinger og de dårlige anmeldelser.
Ole Enggaard

En anbefaling fra den ene forbruger til den anden er guld værd for en virksomhed, mens en dårlig anmeldelse spreder sig med lynest hast og er ødelæggende.

På trods af en stadig forøgelse i reklameaktivitet og reklamekilder har forbrugere i hele verden mest tillid til andre forbrugeres anbefalinger - måske af samme grund. Det viser en global Internet undersøgelse, som analysevirksomheden Nielsen har foretaget.

Undersøgelsen blev foretaget blandt 26.486 internetbrugere på tværs af 47 lande. Respondenterne blev spurgt om deres holdninger til 13 typer af reklame ­ fra traditionelle dagblads- og TV-reklamer, til internettet, og altså ­ mund til mund-metoden.

Af de adspurgte svarede flest, helt præcist 78 procent, at de fandt en anbefaling fra en anden forbruger troværdig. Landsdækkende dagblade var i analysen næst mest troværdig.

På tværs af de 47 lande var danske forbrugere de mest skeptiske, mens filippinere havde størst tiltro til reklamer.

I den kuriøse ende estimerer Nielsen på baggrund af undersøgelsen, at forbrugernes melding om en dårlig service, eller oplevelser, spredes fem gange hurtigere end en god. En påmindelse til annoncørerne om, at leve op til forventningerne.

Se hele analysen her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også