Royal Unibrew opgraderer online

Hvordan bruger storannoncørerne deres budgetter i 2009? MediaWatch har spurgt fire og bringer her svaret fra Royal Unibrew.
Ole Enggaard

Marketingdirektør Peter Soltoft, Royal Unibrew, forventer, at 2009 bliver købers marked, hvor virksomheden selv vil flytte de annoncekroner, der kan sprares på bedre rabatter til mere online annoncering.

Hvordan ser Jeres marketingbudget ud for 2009?
"Jeg regner med, at prisen falder dramatisk, fordi det er ligesom med flysæder. Alle varer, der ikke bliver solgt, kan ikke sælges senere. Dem der udbyder, og dem der efterspørger, ligger i øjeblikket og lurepasser. Der er visse muligheder i det her marked, fordi mediabureauer, annoncører og medieudbydere kigger på, hvilken vej vinden blæser. Mit udgangspunkt vil være, at vores antal af indrykninger vil være de samme som i år, men med en forventning om, at annoncepriserne vil gå ned. Med finanskrisen som kulisse vil markedet bevæge sig fra sælgers marked til købers marked."

Hvordan fordeler det sig på platforme?
"Der er nok ingen tvivl om, at vi vil opgradere vores online markedsføring. Både fordi vi bliver bedre til at anvende det,men også fordi online mediet bliver bredere og dagligt bruges af vores målgruppe, personer 20 ­ - 50. Pengene til online markedsføringen forventer vi vil komme fra de besparelser, vi opnår på andre medier."

Hvad er de vigtigste krav til Jeres markedsføring i 09?
"I takt med at forbrugerne vil fokusere mere på deres rådighedsbeløb, så er vi som dagligvareleverandør og mærkevareudbyder også nødt til at kigge mere på return on investment. Vi bliver oftere mødt af vores kunder i detailhandlen med spørgsmålet, om vi leverer god value for money. På samme måde vil vi naturligvis se på media og deres evne til at levere priser på konkurrencedygtige niveauer. Der vil nok være en tendens til at fokusere mere på erobring og fastholdelse af markedsandele i forhold til ekspansion af markeder. Men det er klart, at på trods af finanskrise, er vi nødt til at udfordre markedet og tilbyde nye produktlanceringer og koncepter. Vi er jo opmærksomme på, at det er i tider som disse, at der virkelig kan flyttes markedsandele."

Artiklen stammer fra magasinet Markedshorisont 2009, som er udarbejdet af mediabureauet Mindshare i samarbejde med MediaWatch og TNS Gallup i forbindelse med Gallups årlige Trendanalyse. Magasinet kan downloades i sin helhed her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også