Statsministeren i mediemodvind

Statsministeren ødelægger den frie mediekonkurrence, siger Aller-chef Pål Thore Krosby og bakker dermed Jubii-stifter Martin Thorborg og Danske Specialmedier op i deres kritik.
Tine Brødegaard Hansen

Statsminister Anders Fogh Rasmussens uforbeholdne opbakning til dagbladene forud for udredningen af mediestøtten senere på året, giver genlyd i de øvrige mediegrupper. Nu melder Aller Press' adm. direktør sig i det protestkor, som også Jubii-stifter Martin Thorbog og Danske Specialmediers Christian Kierkegaard synger med i.

"Jeg finder det overraskende og skuffende, at statsministeren melder konklusioner ud, før det pågående analyse- og rapportarbejde er gennemført. Det viser, at statsministeren er mere optaget af det han tror vil redde enkeltmediers nuværende økonomiske situation, end at forstå, hvordan det danske mediemarked fungerer og udvikler sig," siger Pål Thore Krosby til MediaWatch.

Det er en skam, for indsigten i det brede mediemarked er en forudsætning for en velfungerende presse på længere sigt, mener Aller-direktøren og tilføjer:

"Han (statsministeren, red.) ødelægger det også for den frie og retfærdige konkurrence og i sidste ende for de danske medieforbrugere."

Statsministerens forældede argumenter
Trods de seneste magasinlukninger og måske kommende besparelser i Aller Press, kan selskabet næppe kaldes nødlidende. Men det ændrer ikke ved, at adm. direktør Pål Thore Krosby mener, at statsministerens forkærlighed for dagbladene skævvrider konkurrencen på mediemarkedet.

Henvisningen til dagbladenes store distributionsbyrde får ikke Pål Thore Krosby til at bløde op. Ingen siger, at den er aktuel i fremtiden, og ikke nok så mange penge kan ændre medieforbrugets digitale kurs.

"Hele den argumentation bygger på et forældet syn på medieforbrug og medieproduktion. Der er ingen, som siger, at fremtiden vil efterspørge dagblade, som kommer ud dagligt, eller på papir. For mig virker det som om, at argumentationen skifter karakter, efterhånden som de hidtil mest brugte argumenter ikke længere kan bruges. Årsagerne til dagbladenes hårde situation er paradigmeskift i det vestlige medieforbrug, ikke høje distributionsomkostninger. Vi er alle enige i dagbladenes helt særlige rolle, hvis de havde været de eneste om den rolle, eller kun havde varetaget den. Problemet er, at dagbladene i dag forsøger at spille andre roller, men med de samme konkurrencefordele."

Kræver hensyn til hård konkurrence
Pål Thore Krosby er dog ikke helt uforsonlig i sin kritik, distributionsstøtten er for så vidt forsvarlig, så længe dagbladene udkommer på papir, men flaskehalsen peger på dagbladenes nulmoms.

"Hvis dagbladenes svære situation i høj grad er knyttet til distribution, så er det vel en vej at gå, at de får distributionsstøtte fortsat, men at resten af støtteordningen ikke længere bidrager til konkurrenceforvridning. Vi mener ikke, at der skal ske en 100 procents ændring af den nuværende situation, men at der bliver taget hensyn til den hårdere konkurrence mellem mediekanalerne."

Aller Press har netop fået medhold i Østre Landsret i en sag om retten til at få momsfritagelse for et ugemagasinet til mænd, Fokus, der inddrog nyheder og analyser i en grad så det levede op til kriterierne for momsfritagelse.

Den afgørelse kunne have forlænget ugebladets liv og måske sikret dets overlevelse, siger Pål Thore Krosby, der anslår, at momsrefusionen løber op i "flere millioner".

Netop momsen, enten en fjernelse eller en fælles lav moms, er også direktør for Danske Specialmedier, Christian Kierkegaards, store slagnummer i mediestøtte-debatten, der indtil statsministerens overraskende udmelding mest har været præget af mediegruppernes lobbyisme for netop deres sag.

Dagblade optræder som ugeblade
Pål Thore Krosby afviser, at de hårde økonomiske vinde i øjeblikket, berettiger yderligere læskure til dagbladene, for alle har det hårdt.

"Alle mediehuse har det hårdt, ellers får de det i løbet af lavkonjunkturen. Derfor virker det ekstra urimeligt, at dagbladene, der på mange måder optræder som ugeblade, skal have fordele frem for de reelle ugeblade."

Pål Thore Krosby understreger i sine svar til MediaWatch, at han ikke har en særlig holdning til om dagbladene skal pålægges moms, eller om ugeblade og magasiner skal fritages for den. Han er dermed ikke på korstog mod dagbladene.

"Det eneste vi siger er, at så længe medier beviseligt er en del af den samme konkurrence, må der være ens vilkår for dem. Moms er et vigtigt konkurrenceparameter, som jeg mener skal være ens for alle mediekanaler, men det gælder også for anden forskelsbehandling."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også