Sådan får annoncørerne krisehjælp

Direktørerne for to brancheorganisationer svarer på, hvordan de vil hjælpe deres medlemmer gennem krisen.
Zandra Damsgaard

Det endnu unge år 2009 var dårligt begyndt, førend det blev udråbt til et sandt annus horibilis, og usikkerhed omkring økonomien og fremtiden har tvunget virksomheder til at finde den store beskærersaks frem til de blomstrende marketingbudgetter.

Det gør i den grad ondt på medierne i kraft af faldende annonceindtægter, men det gør også ondt på virksomhederne og på deres samarbejdspartnere i form af diverse bureauer.

Brancheforeningerne for henholdsvis annoncørerne og de danske reklame- og relationsbureauer giver her deres bud på:

1) hvad der er de vigtigste udfordringer for deres organisationer i 2009, og
2) hvordan de vil hjælpe deres medlemmer gennem lavkonjunkturen.

Dansk Annoncørforening: Otto B. Christiansen, direktør
1. Gallup siger, at budgetterne er skåret ned med 3 pct. - det værste i mands minde. Jo tak, men som marketingchef havde jeg et budget på 60 mio. kr., og de 3 pct. svarer til en nedskæring på 1,8 mio. kr. Det ville direktionen have hvert år, så hvad er problemet?

Største udfordring er at overbevise flokdyrene, som mææhh’er i kor, om, at det måske ikke er så slemt, og at det omsiggribende sortsyn risikerer at blive en selvopfyldende profeti.

At dræne marketingbudgettet er at lemlæste virksomhedens konkurrenceevne også på den lange bane – det er nu, der kan vindes markedsandele.

2. Uanset konjunkturerne hjælper vi vores medlemmer med at effektivisere deres reklameindkøb. Det gør vi gennem personlig rådgivning og juridisk rådgivning. Vi gør det gennem at give kompetence til vore medlemmer via temamøder, erfa-grupper og nyhedsbreve.

Endelig varetager vi medlemmer interesser via brancherepræsentation, høringssvar og ved at have en stemme i medierne – ikke ulig nærværende dette lille propaganda-skrift.

Og nu vi er ved det, vil vi påkalde os annoncørernes solidaritetsfølelse – kun ved at hjælpe os kan vi hjælpe dig. Så se at blive meldt ind!

DRRB: Bjørn Karsholt, direktør
1. Internt er vores største umiddelbare udfordring at optimere det nye nære samarbejde med Dansk Erhverv, så DRRB’s medlemmer får størst mulig gavn af alliancen. Det er en spændende tid for DRRB, men også en proces, der medfører en del organisatorisk arbejde, og hvor mange brikker skal falde på plads.

Dernæst er den økonomiske recession og de udfordringer, den medfører for vores medlemmer, selvfølgelig øverst på listen, og vi forventer, at krisen vil fylde en del i arbejdet i 2009.

2. Vi fokuserede allerede i 2008 på de kommende udfordringer, og blandt andet var spørgsmålet om bureauøkonomi i nedgangstider omdrejningspunktet for vores økonomikonference i august måned. I 2009 vil vi fortsat koncentrere vores arrangementer og seminarer omkring bureauernes muligheder for udvikling og vækst i et fremadrettet. Derudover tilbyder DRRB medlemmerne en helt ny efteruddannelse, Danish Agency Academy, som ved sit fokus på opgradering af medarbejderkompetencerne og styrkelse af fagligheden ved hjælp af de nyeste værktøjer og teorier vil være med til at sikre, at bureauerne kommer sikkert ind i det næste årti.

I 2009 bliver der et endnu større behov end ellers for at formidle, hvad det er, vores branche er gode til, og hvordan en professionel markedsføringsstrategi kan gøre forskellen mellem succes og fiasko, ikke mindst i krisetider. Derfor vil vi i år fokusere endnu mere på dokumentation af medlemmernes resultater og effektiviteten af deres arbejde, blandt andet via Advertising Effectiveness Award, hvor vi i år ryster posen og ændrer lidt i konceptet.

Desuden giver DRRB’s samarbejde med en række medier og analyseinstitutter medlemmerne adgang til nogle vigtige markedsføringsværktøjer, for eksempel Index Danmark, Gemius internetmålinger, radio- og tv-målinger med videre. Med en håndfuld medier har vi udviklet et online booking- og faktureringssystem, der ligeledes skal effektivisere forretningsgangen hos såvel medier som mediebureauer, og vi forventer, at mange medier kobler sig på i 2009.

Samtidig giver vores nye samarbejde med Dansk Erhverv vores medlemmer adgang til en udvidet palet af rådgivningsmuligheder, så vi sammen sørger for, bureauerne er ordentligt klædt på og fortsat kan optimere deres forretning. Fællesskabet vil også give mulighed for at rekruttere en endnu bredere skare af kommunikationsvirksomheder til DRRB’s medlemsbase, så vi på bedste måde repræsenterer diversiteten på kommunikationsmarkedet anno 2009 og åbner for en bedre udnyttelse af tværfaglige kompetencer og integration af nye forretningsområder.

Udfordringer og opgaver bliver der nok af i 2009, men vi håber, at krisen bliver begrænset for vores medlemmer og vil gøre vores til, at de bevarer deres status som ekstremt vigtige spillere på den danske erhvervsscene.

Se her hvordan mediernes brancheorganisationer yder deres medlemmer krisehjælp.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også