Star Tour dropper årsaftaler

Hvordan bruger storannoncørerne deres budgetter i 2009? MediaWatch har spurgt fire og bringer her svaret fra Star Tour.
Ole Enggaard

Marketingansvarlig Brian Faber, Star Tour, forventer at fastholde markedsandelen, men for færre markedsføringsmidler i 2009.



Hvordan ser Jeres marketingbudget ud for 2009?
”Det går ned! Det skyldes et fokus på indtjening og en erkendelse af, at efterspørgslen er vigende. Vi har set tendensen. Vi har haft tre fantastiske år, men kunne allerede denne sommer opleve fald i afsætningen. Vi er et luksusprodukt, der bliver valgt til og fra. Vi skal markedsføre færre produkter i 2009, derfor tilpasser vi vores markedsføring tilsvarende.”

Hvordan fordeler det sig på platforme?
”Vi fastholder nogenlunde vores investering på online, mens andre medier falder tilbage. Det går særligt ud over print. Mediebilledet har ændret sig. Der er nogle medier, der har sovet og troet, at man bare kunne lægge inflationsraten på prisen specielt på print. Men også online medier har haft lidt for gyldne tider, og nu må de vågne op til et prisfald. Fra mediernes side skal der kæmpes mere. Vi laver for eksempel ikke årsaftaler, men i stedet vil vi lave aftaler ad hoc. Det, tror vi, kan betale sig. Den, der kommer med bedste bud, vil få ordren.”

Hvad er de vigtigste krav til Jeres markedsføring i 09?
”Det, vi gør, når vi har færre kroner, er, at implementere salgsmodellering for at få bedre indsigt i værdien af markedsføringskronerne. Med et mindre budget er der behov for at sikre vores investering og undgå at skyde med spredehagl. Vi vil blive skarpere i vores kommunikation, mere salgsorienteret og målbar. Samtidig vil vi opruste vores PR-indsats. Jeg tror, vi vil reducere vores nuværende share of voice en smule, men stadig opnå vores målsætning om at fastholde vores markedsandel.”


Artiklen stammer fra magasinet Markedshorisont 2009, som er udarbejdet af mediabureauet Mindshare i samarbejde med MediaWatch og TNS Gallup i forbindelse med Gallups årlige Trendanalyse. Magasinet kan downloades i sin helhed her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også