Eksperter: Flyt penge til digitale medier

De digitale medier og virkemidler bør for alvor optage annoncørerne i 2009, hvor return on investment er det eneste der tæller.
Per Fanefjord Laursen

Alle prognoser og analyse viser, at 2009 bliver et år med mere påholdende forbrugere, end vi har været vant til, og mere forsigtige annoncører, i hvert fald i visse brancher.

Annoncørerne signalerer i Gallups årlige trendanalyse, der offentliggøres fredag, at de planlægger en kraftig opbremsning i investeringerne i de kendte mediegruppe.

To digitale eksperter har en anden indgangsvinkel på året. Interactive Director Paw Saxgren, Mindshare og Nordic Digital Development Director Henrik Abraham, GroupM, råder sine kunder til at flytte mediainvesteringer til digitale medier og dermed få pengene til at række længere i 2009.

Begge står til lyd for, at man fastholder en høj share-of-voice under en recession. Det fører til at virksomheder tjener flest penge - både under en recession, men også, når bedre tider vender tilbage.

De to digitale eksperter anbefaler, at annoncører indleder 2009 med at holde sine egne aktiviteter op mod en enkel tjekliste:

Den digitale tjekliste
1. Formulér en digital strategi med dit mediabureau
2. Optimér tilstedeværelsen, er website logisk og brugervenligt?
3. Udnytter vi vores e-mail-base godt nok?
4. Besvarer vi den eksisterende efterspørgsel (search)?
5. Udnyt de unikke muligheder for segmentering.
6. Dosér dine kampagner korrekt.
Kilde: GroupM, Mindshare

Potentialet i at udnytte digitale medier er indlysende for de to. De henviser til den store efterspørgsel på alt på nettet, som ses i kraft af trafikken på annoncørens website – men også især i forbrugernes søgninger på Google.

"Annoncørerne kan via segmentering udnytte nettets unikke muligheder for at ramme de rigtige målgrupper på de rigtige tidspunkter - og dermed få markant højere respons,” siger Paw Saxgren.

Måske den mest grundliggende digitale aktivitet er at udbytte ’Search’ - både Search Engine Optimization og Search Engine Marketing. Man kan aldrig spilde en investering i Search, ifølge Henrik Abraham, og ROI er generelt meget høj. Simpelthen fordi search resultater er udtryk for, at en kunde søger en vare eller en eller anden ydelse.
Annoncemarkedet har i flere år talt om mobile marketing, der også er et hjørne af de digitale muligheder. Paw Saxgren og Henrik Abraham spår, at det bliver til mere end snak i 2009.

Paw Saxgren peger på, at iPhones har banet vej for smart-phones, og for en ny generation af mobiltelefoner, der designet til at gøre brug af det hastigt stigende antal mobile-tjenester og sites.
 

Læs mere om digital markedsføring i magasinet ’Markedshorisont09’, der netop er udkommet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også