Opdeling af artikler på nettet betaler sig

Det er smart at dele lange artikler op på nettet. Det viser erfaringer fra flere danske medier, som alle har opnået stigning i sidevisninger.
Laura Bøge Mortensen

Det er ikke en dum ide at splitte en netartikel ud over flere sider, hvis bare den er lang nok. Det viser erfaringen fra flere danske medier, der har forsøgt sig med konceptet.

Siden januar 2008 har Computerworld.dk bragt 1761 delte artikler og opnået en samlet stigning i sidevisninger på omkring ti procent. Men det er ikke i alle tilfælde, at opdeling virker, forklarer redaktionschef Jens Møller Nielsen.

”Opdelingen skal fungere som navigation og ikke irritation”, siger Jens Møller Nielsen.

Formål med opdeling
Overordnet set er der to fordele ved at splitteartikler op.

1. Hvis brugerne går med til at klikke videre for at læse mere af artiklen, vil det forøge trafikken på sitet
2. Lange artikler kan virke uoverskuelige, og en opdeling og indholdsfortegnelse kan gøre det lettere for brugerne at navigere rundt.

Det handler om at skrive grundigere historier
Da Computerworld valgte at dele artiklerne op, var det for at få mere ud af de lange artikler.

”Det handler om at skabe økonomi til at skrive længere og grundigere historier. De er dyre at skrive, og det er ærgerligt, at man får de samme annonceindtægter på en dyr artikel som på en note,” siger Jens Møller Jensen

Lettere at satse på længere artikler
PC World var det site i Danmark, som begyndte med opsplitningen efter inspiration fra USA.

Selvom det for tre år siden gav et par gnavne kommentarer fra brugere, er konceptet uundværligt i dag, fortæller chefredaktør Lars Jacobsen, som ikke længere får negativ respons. Opsplitning af artikler gør det muligt for Pc World at satse på lange artikler.

”For tre år siden skrev vi mange nyheder. I dag har vi max 25 procent nyheder, hvor resten er baggrundsstof,” siger Lars Jacobsen og fortæller, at Pc World deler tre fjerdedele af artiklerne op.

Hvis ikke Pc World delte artiklerne ville trafikken på sidevisninger sandsynligvis falde 50 procent, vurderer Lars Jacobsen.

Ligesom Jens Møller Nielsen mener Lars Jacobsen, at opdeling kun er fornuftig, hvis der er en grund.

”Jeg ville være irriteret, hvis korte nyheder blev delt op. Så ville jeg føle mig udnyttet som bruger. Men hvis det giver redaktionel og brugervenlig mening, så kan jeg anbefale det. På vores site er det jo muligt at hoppe i artiklerne, fordi vi viser en indholsfortegnelse. Derfor giver det mening af opdele artiklerne.”

Forskellig ”opdelingspolitik”
Politiken for artikelopdeling er forskellig på de to medier. På Computerworld er opdelingsrekorden på otte sider. På Pc World har tidligere bragt artikel, som var delt op i 25 bidder, fortæller Lars Jacobsen. Begge redaktører har dog indtryk af, at mange klikker videre, hvis de først er fanget.

”Der er i snit 40 procent, der går videre til side to. Derefter går langt de fleste videre til de næste sider. Vi ved fra amerikanske undersøgelser, at også rigtig mange læsere falder fra i løbet af en avisartikel, så 40 procent, synes vi egentlig, er meget godt,” siger Jens Møller Nielsen fra Computerworld.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også