Arne Ullum: Vi er ekstremt udfordrede

Mecoms salg af sine tyske aviser og de dårlige økonomiske udsigter har fyldt i ugen hos adm. dir. på Søndagsavisen, Arne Ullum.

Hvilken nyhed var den vigtigste i mediebranchen i ugens løb og hvorfor?

"Det var Mecoms salg af de tyske aktiviteter. Det var ikke overraskende, at Mecom solgte, men jeg tror, mange blev positivt overrasket over, at aviser stadig kan handles til cirka 8-10 gange EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, red.).

Salget øger chancen markant for, at Mecom klarer skærene i denne omgang, og dermed er risikoen for, at Berlingske Media bliver trukket med ned, reduceret betydeligt.

Så alt i alt er salget rigtig godt for min gamle arbejdsplads og for mangfoldigheden i dansk presse."

Hvilke andre branche-begivenheder var vigtige og hvorfor?

"Ugens vigtigste nyhed var desværre nok de meget negative tal for udviklingen i industriens eksportordrer. Tallene bekræfter desværre, at de meget kraftige fald i omsætningen af jobannoncer har direkte rod i den grundlæggende økonomi, og at vi dermed må indstille os på et meget vanskeligt 2009.

Vi har i mediebranchen kunnet skubbe de langsigtede konsekvenser af lavere annoncepriser, faldende abonnementsindtægter og mediekonvergensen med det kunstige boost, som en højkonjunktur giver.

Den meget dybe lavkonjunktur, vi nu kan se komme, betyder modsat, at de store grundlæggende forandringer vil komme med større kraft og hurtigere."

Er der nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

"Nej."

Hvad er den bedste og værste mediedækning, du er stødt på i den forløbne uge?

"Ugens bedste mediedækning går til 21 Søndag. Ikke for et stort scoop i den her uge, men fordi det lykkedes staben ude i DR-Byen at levere et solidt kvalitetsprodukt uge efter uge. Jeg tænker på min professor på American University, som formanende sagde: ”En amatør kan lave et scoop på en god dag, kun en professionel kan lave en god historie igen og igen.”

Ud fra den standard syntes jeg, 21-Søndag redaktionen er meget professionelle og må aftvinge respekt.

Jeg er ikke i den forløbne uge stødt på noget markant juks, som det er retfærdigt at pege fingre ad."

Ugens aktuelle: I nedjusterede regnskabet med 100 mio. år i går - hvilke konsekvenser får det? Vil I f.eks. sætte prisen yderligere ned på annoncer?

"Nedjusteringen på de 100 mio. kr. handlede ikke primært om avisens drift. Men det er klart, at vi ligesom alle andre 100% annoncefinansierede medier er ekstremt udfordrede og hele tiden ser på muligheder for at optimere driften og bundlinien.

Det vigtige lige nu er at fokusere på de forhold, som vi selv kan gøre noget ved. Det er chefredaktør Søren Krogsgaards succesfulde arbejde med at forbedre avisen og salgsdirektør Frank Aaquists vellykkede arbejde med at udvikle effektiviteten af vores salgsorganisation.

Vi er netop i gang med at lancere nye og meget aggressive prispakker til de store annoncører, og derfor ser jeg ingen grund til at ændre priserne yderligere."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også