Generation Facebook udfordrer mediebranchen

Mediebranchen står med en ny generation af multibrugere, der på en gang er en ideel og frygtindgydende målgruppe.
Per Fanefjord Laursen

Yngre mediegrupper kan forbruge medieindhold 44 timer i døgnet, men er samtidig kritiske eksperter, der afviser alle falske toner. Derfor skal medieudbydere og annoncører så at sige stå tidligt op, hvis de vil være ung med de unge. Det fremgår af en analyse, der er udarbejdet af Instituttet for Fremtidsforskning.

Unge født i 1980’erne er den første generation i Danmark, der er vokset op med et stort og kommercielt tv-udbud. Senere kom internettet til, hurtige computere med tredimensionelle spilleflader og ikke mindst mobiltelefonen. Efter år 2000 er mediefladerne blevet udvidet med let adgang til musik og i stigende grad film, og nettets sociale dimensioner i form af mødesteder og virtuelle verdener.

Den generation af unge, der i dag er omkring 25 år eller yngre, ligner unge før dem, og også de har et behov for fællesskaber og egen identitet. Men det, der for alvor adskiller den nye mediegeneration fra de tidligere, er styrken af de medieværktøjer, de har fået i hænde. De kan skræddersy og personliggøre alting. De kan agere globalt, og de gør det.

Børn og unge opvokset med åbne mediekanaler fra morgen til nat kan i stigende grad filtrere budskaber og information, så kun relevante, underholdende og værdifulde informationer trænger igennem og får tildelt bevidst opmærksomhed.

Det er udfordrende betingelser for medieudbydere og annoncører, men de kan trøste sig med, at hvis de først rammer den rigtige kanal med et relevant budskab, får de til gengæld adgang lige til hjertekulen. Hvis de altså tilbyder et relevant budskab. Det er nemlig ikke gjort med at tiltvinge sig adgang til brugerne som fx Rupert Murdoch gjorde, da han købte MySpace.com.

Accelererende medieudbud påvirker tidsforbrug
Meget tyder på, at unge i dag ikke kan få tiden til at slå til i forhold til alle de tilbud, der er. Det betyder, at mange strækker tiden ved at oplære sig selv til at overskue og behandle langt flere opgaver og informationer end mere modne, der voksede op i Olsen Bandens Danmark, hvor der var langt mellem telefonboksene, og DR kun sendte én krimiserie lørdag aften.

Undersøgelser tyder på, at de unge mediebrugere uden problemer ser tv, hører musik, sms’er og gamer samtidig med, at de surfer på Facebook. Ved siden af kommer så lektierne.

Omregnet i timer kan det i følge amerikanske undersøgelser lade sig gøre at klemme op til 44 timer ind i et døgn på 24 timer.

Artiklen er baseret på en analyse i magasinet 'blink' - MediaComs magasin om trends, forbrugeradfærd og medier - der er udgivet af MediaCom Nordic Group i samarbejde med Instituttet for Fremtidsforskning. Læs mere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også