Stabil start for medieaktier

Efter et hektisk 2008 er de børsnoterede medieselskaber kommet mere stabilt ud af årets begyndelse.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Normalt er det ingen nyhed, at en branche er inde i en rolig fase, men for børsnoterede medieselskaber er det efter et tumultarisk år en god nyhed at kunne se en rolig start på aktieåret.

I forhold til 2008, da medieaktier over en bred kam rask væk mistede 90 pct. af deres værdi, har begyndelsen på 2009 maksimalt budt på moderate fald og flere steder ligefrem stigninger.

For en af sidste års største tabere på børsen, Berlingske Medias ejer, Mecom, er der endda talende om en flyvende start. Med gårsdagens frasalg af de tyske aktiviteter er selskabet nu steget mere end 140 pct. inden for den seneste uge. Dermed ramte kursen i går fra morgenstunden 3,25 pence, for senere dog at falde til 2,55. Trods stigningerne er det dog meget lavt og fortsat et fald på mere end 90 pct., hvis man kigger et år tilbage.

Fremgangen er dog tydelig i forhold til perioden mellem jul og nytår, hvor Mecom ramte sit hidtil laveste niveau i kurs 0,7 pence - det var mindre end seks øre og en markedsværdi på under 100 mio. kr.

Lang vej igen
At der er lang vej igen, vidner tyske ProSiebenSat.1's seneste uge til gengæld om. Den står i grel modsætning til Mecom og viser et fald på 22,2 pct., og det cementerer tv-selskabets dårlige kursudvikling i de seneste 12 måneder, hvor værdien er faldet 87 pct. Men derudover kan man faktisk tale om en moderat udvikling blandt medieaktierne.

Danmarks eneste børsnoterede medievirksomhed, Søndagsavisen, er faldet 1 pct. til kurs 19,3, mens gratisavisudgiveren Metro International er steget 1,3 pct. i den seneste uge. Det er dog også fra et meget lavt udgangspunkt, og selskabets aktie koster nu 79 svenske øre.

Af andre nordiske medieaktier kan nævnes, at Schibsted er faldet 5 pct., MTG 11 pct. og finske Sanoma 4 pct. i årets start. Det er for alle tres vedkommende et mindre fald, end det længe er set.

Verdens største medievirksomhed, Rupert Murdochs News Corporation, er ligeledes begyndt året relativt roligt med et fald på 3,5 pct. siden nytår. Murdochs foretagende opretholder dermed fortsat en markedsværdi på 22,2 mia. dollars.

Kriseramte New York Times har tabt 12 pct. siden årsskiftet og har nu en markedsværdi på under en mia. dollars. Samtidig nævnes den berømmede avis som et muligt prominent offer i avisdøden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også