Nyhedsbreve effektiv markedsføring

Nyhedsbrevets rolle som annoncemedie er under udvikling med TV 2 og FDIM i ryggen.
MediaWatch

TV 2|Analyse har i samarbejde med Gallup udført en analyse, som giver et indblik i, hvordan nyhedsbreve bliver anvendt.

TV 2 er engageret i undersøgelsen, fordi TV 2 nu tilbyder sine annoncører en plads i de nyhedsbreve til langt over 200.000 modtagere, som TV 2 udsender, inden for blandt andet nyheder, finans, sport, spil, gossip, m.fl.

Resultatet af undersøgelsen viser, at nyhedsbrevet er et stort medie med relativ høj involveringsgrad. Resultaterne viser blandt andet:

*72 procent af respondenterne modtager nyhedsbreve. Af disse har 80 procent modtaget et nyhedsbrev inden for den seneste uge

*49 procent af modtagerne har læst/skimmet minimum ét nyhedsbrev inden for det senest døgn

* 27 procent af modtagerne har besøgt afsenders hjemmeside

Næsten 3 ud af 4 adspurgte modtager nyhedsbreve, også for nylig.

27 procent har besøgt en hjemmeside efter modtagelse af et nyhedsbrev, hvilket tyder på at mediet rummer et potentiale for at trække trafik. Respons hyppigheden varierer dog meget efter branche, modtagergruppe, design af nyhedsbrevet mv.

En anden konklusion af analysen er, at jo flere nyhedsbreve den enkelte person modtager, desto lavere bliver læseandelen. Det er vigtigt, at skille sig ud fra mængden for at blive læst og være varsom med frekvensen af udsendelserne.

Den typiske modtager af nyhedsbreve er mellem 30-59 år, har en erhvervsuddannelse eller højere uddannelse og en personlig indkomst på mere end 400.000 DKK.

FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) arbejder på at indføre officielle brugertal på nyhedsbreve, så markedet får større gennemsigtighed på et medie, der er i vækst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også