Markedsføringsbudgetterne skæres ned

Finanskrisen er over os, hvilket også kan mærkes hos de danske virksomheder, som har sat markedsføringsbudgettet drastisk ned.
MediaWatch

Der vil ikke blive brugt lige så mange penge på reklameannoncer som sidste år. Finanskrisen tvinger virksomhederne til at skære i budgetterne, hvor det især vil gå ud over annoncer i de trykte medier, skriver Politiken.

"Der er ingen tvivl om, at dagbladene får det svært det kommende år. De er på vej ind i et kriseår, og de har også tabt i årene forinde," lyder det fra adm. direktør for mediabureauet OMD Thomas Bertelsen.

Til gengæld satses der på annoncer på internettet, da man her kan måle præcis hvor mange, der trykker sig ind på annoncen hver dag, hvilket skaber hurtige resultater.

Grunden til, at annoncørerne tager elektroniske midler i brug, kan være, at netop disse tilpasser sig læsernes forbrug.

"Der er tale om en naturlig tilpasning til markedet. Vi har set en generel medgang, også læsermæssigt, i de gamle medier, mens de nye er steget," siger lektor i journalistisk ved Roskilde Universitetscenter Mark Ørsten til avisen.

De trykte medier har forberedt sig på færre annoncer, men Berlingske Tidendes chefredaktør Lisbeth Knudsen forventer, at annoncørerne kommer tilbage, når krisen har lagt sig.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også