Tv-udbydere på kundejagt

2009 bliver digitaliseringens år på tv-markedet - derfor er distributørerne helt oppe på mærkerne for at kapre kunder.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

De danske tv-seere vil lidt mere end sædvanligt være eftertragtet bytte for tv-distributørerne i 2009.

Efter at den svenske virksomhed Boxer sidste år vandt retten til at drive det digitale sendenet, når det analoge signal bliver slukket til efteråret, har konkurrenterne klargjort sig til at kapre de kunder, som Boxer skal ud og have fat i.

I dag bekendtgør Canal Digital og Profiber en aftale, der betyder, at 20.000 jyske og fynske husstande får adgang til Canal Digitals Family Mix-pakke - som består af 12 faste kanaler plus mulighed for a la carte-tilvalg af enkelte kanaler.

»Det er ikke tilfældigt, at vi rykker nu. Der er stor opmærksomhed i markedet, og det er oplagt, at det er interessant at være på så mange platforme som muligt,« siger Jens Arnesen, adm. direktør i Canal Digital.

Han er ikke i tvivl om, at der kommer til at foregå en ihærdig dyst om at kapre tv-kunder, indtil Boxer fra 1. november går i luften med sine digitale tv-pakker.

Og den opfattelse deles af konkurrenterne.

»I 2009 kan man ikke sidde på hænderne. Det er en enestående chance for forbrugerne til at afprøve betalings-tv - og en enestående chance for udbyderne for at få dem til afprøve netop deres pakker,« siger Kim Poder, adm. direktør hos Viasat, som netop har lanceret en ny pakke, der i pris og indhold minder om den, Boxer er tyvstartet med i det jyske.

Det er ikke tilfældigt, mener Steen Ulf Jensen, adm. direktør hos Boxer.

Udvidet grundpakke
»Det havde de aldrig gjort, hvis vi ikke var ikke kommet,« vurderer han og mener, at Boxer dermed allerede har bevist, at hensigterne om at fremme og forny konkurrencen er ført ud i livet.

Det er Canal Digitals samarbejde med Profiber et eksempel på, og Viasats nye pakke et andet, men også Yousee har fået TV3, Kanal 4 og TV 2 Zulu med i sin grundpakke for at gøre den mere konkurrencedygtig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også