TV 2 aftale rejser mange spørgsmål

Den politiske TV 2 aftale afklarer visse spørgsmål om TV 2's fremtid, men åbner flere andre, f.eks. for distributionsmarkedet.
Per Fanefjord Laursen

I det nyligt indåede forlig omkring TV 2 indgår, at politikerne kan trække aftalen om at indføre brugerbetaling tilbage, hvis det viser sig, at TV 2 godt kan klare sig uden. Spørgsmålet er, hvordan man vil håndtere det på Christiansborg, hvis TV 2 får store overskud og investerer heftigt i programmer eller dumper annoncepriserne de kommende år, sådan som den private sektor ofte har klaget over.

TV 2 får fra 1. januar 2012 adgang til at opkræve betaling for hovedkanalen efter en model, hvor husstande, som også abonnerer på betalings-tv pakker,
betaler for TV 2, mens husstande, som alene ønsker, at modtage TV 2 får adgang hertil, uden at skulle betale for kanalen. Spørgsmålet kan lyde, hvad EU, der skal godkende aftalen, siger til, at der lægges skat på betalings-tv, når personer, som godt vil betale for at se kommercielt tv eller betalings-tv, skal betale en ekstra afgift?

Hvad bliver prisen i 2012?
TV 2 har overf or kulturministeriet oplyst, at man - vurderet ud fra et 2009-markedsniveau - mener, at et prisleje på 20 - 25 kr. er passende. Men i praksis vil prisen i 2012 lægge sig i forhold til det på det tidspunkt værende markedsniveau. I det omfang TV 2 indgår i programpakker, vil prisen dog afhænge af udbydernes prisfastsættelse af de enkelte pakker. Men hvem skal bestemme prisen? Er det markedet, TV 2 eller staten/politikerne?

Aftalen introducerer et nyt begreb: "TV 2-alene kortet". Spørgsmålet er, hvad tv-distributørerne tænker om den løsning, også selv om de kan løse den rent teknisk? Den synes at indeholde et indgreb i distributørerne muligheder for at pakkettere kanaler og betjene egne kunder eller medlemmer, når det gælder antenneforeningen i FDA.

 



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også