Kokholm: Familie Journal skal i vælten

Den der lever skjult, lever ikke nødvendigvis godt. Familie Journal skal skabe debat og udvide familiebegrebet, mener den nye chefredaktør Anette Kokholm.
Tine Brødegaard Hansen

Professionelt har Anette Kokholm specialiseret sig i kvinde- og familieuniverser og har prøvet kræfter som hyggespreder i TV 2's Go'morgen Danmark, redaktør på B.T.'s kvinde- og familietillæg samt været kanalchef på Kanal 4. Det ligger hende ikke fjernt at se med nye øjne på kvindernes favorit-ugeblad, Familie Journal.

"Familie Journal må gerne sætte emner til debat i samfundet uden at blive et kampskrift. På B.T. skrev jeg ugentlige klummer, der var anledning til, at jeg bl.a. blev inviteret i Go'morgen Danmark. Når man beskæftiger sig med, hvad der rører sig i familieuniverset, såsom forbrug, kan man med lidt held sætte dagsordenen," siger Anette Kokholm.

Selvom oplaget er dalet med ca. 70.000 eksemplarer fra 1997 til 2007 er Familie Journal stadig det familieugeblad, der oftest ryger ned i indkøbskurven og konkurrerer med Billed-Bladet om at være det mest solgte ugeblad i Danmark (ifølge Dansk oplagskontrols tal for 1. halvår 2008. Se og hør er dog stadig det mest læste ugeblad, red.).

Forlagsdirektør i Aller Press, Per Ingdal, har sat næsen op efter at få stabiliseret eller begrænset oplagsfaldet. Hvad end det indebærer af tiltag, var de ikke tidligere chefredaktør Peter Dalls kop te. Han smækkede med døren få måneder før sin pension. Ikke desto mindre glæder Anette Kokholm sig til udfordringen.

Familie på mange måder
Såvel Familie Journals rolle i mediebilledet som familiebegrebet kan udvides, mener hun.

"Bladet hedder Familie Journal, men i dag er familie jo mange ting. Det kan både være bedsteforældre, onkler og tanter, men også far, mor og børn, selv lever jeg med sammenbragte børn. Vejen at gå kunne være at udvide familiebegrebet, så man får fat i flere læsere."

Ifølge Aller Press' oplysninger er 56 pct. af Familie Journals læsere mellem 30 og 65 år, den overvejende andel af læserne, 71 pct., er kvinder, 29 pct. af læserne er mænd.

Ikke et mormor-brand
Opfattelsen af Familie Journals brand er der formentlig ikke mange forskellige meninger om blandt yngre læsere i landets større byer. Det er noget med mormor. Men sådan ser det ikke nødvendigvis ud på landet, derfor er der ikke behov for redaktionelle revolutioner ifølge Anette Kokholm.

"Mormorbrandet passer faktisk ikke på Familie Journal. Jeg har læst mange blade i den senere tid, og der er slet ikke så meget mormor over det, så man tror. En del af min opgave er at formidle det. Derudover er det mest en Københavner-opfattelse. Ude i landet, hvor Familie Journal bliver købt, fylder det meget i læsernes hverdag."

Du har udtalt, at du læser Familie Journal hos din svigermor. Hvordan vil du tiltrække yngre læsere til Familie Journal?

"Det nytter i hvert fald ikke noget at lave om på det hele, fordi der kommer en ny chef. Kunsten er at bevare de læsere man har, og at tiltrække nogle flere og muligvis yngre læsere."

Anette Kokholm vil nødigt komme med store programerklæringer om, hvordan Familie Journal skal se ud, når hendes navn står øverst i kolofonen, selvom hun understreger, at det ikke er ideer der mangler. Men de skal diskuteres med medarbejderne før medierne.

Generøse læsere
Hun roser i øvrigt læserne for at være nogle af landets mest generøse til at dele erfaringer og gode tips, længe før Facebook gjorde det populært at dele alt med alle.

"Der er nogle meget generøse værdier på Familie Journal. Læserne skriver om deres inderste følelser og skæbnehistorier, som vi normalt kun deler med vores nærmeste. Der er også masser af tips og tricks. Det er måske gammeldags dyder, men de erfaringer vi deler som familier, deler man også i Familie Journal."

Anette Kokholm tager hul på det nye job mandag den 12. januar, hvorefter hun også vil sætte sig ind i de kommercielle områder vedrørende annoncesalg og platforme som nettet og mobilen, der indgår i Aller Press' ønsker om at blive et moderne mediehus.

Du bliver den kun 7. chefredaktør for bladet siden 1877, hvor længe regner du med at blive?

"Jeg bliver lige så længe, at Aller og jeg er glade for hinanden, og jeg tror på, at det er det rigtige match. Hvis jeg bliver pensioneret fra denne her stilling, gør det ikke noget."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også