Stig Ørskov: Vi skal give DR baghjul på kultur

Nytårsfortsætterne for politiken.dk er ikke beskedne. Derfor får kultur og sport på nettet en omgang vækstfremmer i julegave.
Laura Bøge Mortensen

Politiken skal være førende på kulturdækningen. Derfor opruster mediehuset kulturen på nettet, fortæller avisens chefredaktør Stig Ørskov.

"Kultur har altid været kerneområde. Det har vi ikke fået løftet på nettet endnu, men det gør vi".

Satsningen sker, fordi kulturstoffet på nettet har opnået en stigning i trafik på 50 procent efter huset ansatte en netredigerende. Næste år skal to nye medarbejdere fordoble trafikken yderligere på kulturstof på politiken.dk.

"Udover at aktivere alt det gode stof fra papiravisen, vil vi satse på den helt aktuelle nyhedsdækning. Vi vil også være bedst på breaking news, når det gælder kulturstoffet”, siger Stig Ørskov.

Folk skal ikke være i tvivl
Politiken investerer et par millioner kroner på oprustningen. Målet er, at være bedre end Berlingske og JP og DR, forklarer Stig Ørskov.
"DR har oprustet på kulturstoffet, og dem skal vi give baghjul. Det går ikke, at folk er i tvivl om, hvem der er nummer ét på det stof".

Sportsredaktionen samles
Når det kommer til Politikens sport på nettet, har 2008 også givet pæne resultater. For at opretholde den fine kurve, ligger det nu fast, at hele sportsredaktionen skal producere både til net og print i fremtiden. I øjeblikket skriver kun to mand sport på nettet, men næste år kommer der altså hjælp fra de 12 journalister, som i øjeblikket kun skriver til avisen. Stig Ørskov afviser, at oprustningen på nettet, kommer til at gå ud over printavisen.

"Vi har tilført to ekstra medarbejdere og samtidig efteruddanner vi vores sportsjournalister. Vi har i løbet af 2008 har haft stor succes med EM, OL, Tour de France, hvor print- og netredaktionerne har samarbejdet. Når vi vælger at samle sportsredaktionerne, så er det i lyset af succesen", siger Stig Ørskov og afviser samtidig, at den samme fusion kommer til at ske på husets andre redaktioner samtidig.

Politiken.dk skal satse på store begivenheder
Målet med oprustningen af netredaktionen er at opnå lige så gode resultater i 2009 som i 2008. Og det er et ambitiøst mål, i forhold til at dette års store begivenheder især var skyld i de pæne statistikker.

For at lokke de brugerne til at læse sport på politiken.dk, skal fokus fortsat være de store sportsbegivenheder.

”Når det gælder sport, er vi gode til livedækning og til at være tilstede ved de store begivenheder som for eksempel Tour de France og Champignons League, så det er det, vi satser på. Vores fokusområder er stadigvæk fodbold, håndbold, cykling og tennis, og vi skal fortsat kæmpe med sporten.dk, bold.dk og eb.dk.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også