Danske Specialmedier angriber mediestøtten

Direktør i Danske Specialmedier, Christian Kierkegaard, mener, at den nuværende mediestøtte til dagbladene og DR skader demokratiet. Det gavner ikke demokratiet, når dagbladene er fritaget fra moms, og DR fortsat ekspanderer på nettet. Tværtimod vil det bidrage til at koncentrere medierne på få hænder, der når en smal målgruppe.
MediaWatch

Direktør i Danske Specialmedier, Christian Kierkegaard, mener, at den nuværende mediestøtte til dagbladene og DR skader demokratiet.

Det gavner ikke demokratiet, når dagbladene er fritaget fra moms, og DR fortsat ekspanderer på nettet. Tværtimod vil det bidrage til at koncentrere medierne på få hænder, der når en smal målgruppe.

Det påstår direktør i Danske Specialmedier, Christian Kierkegaard, i en kommentar i Berlingske Tidende. Kommentaren er et svar til dagbladenes administrerende direktør Ebbe Dals kronik fra den 5. december, hvor han påstår, at det vil betyde avisdød, hvis man fjerner mediestøtten.

Men ifølge Kierkegaard har tiderne ændret sig siden 1960'erne, hvor grunden til mediestøtten blev lagt. Dengang havde dagbladene eneret på at bringe nyheder. Men nu har mere end hver fjerde droppet aviserne, og samtidig har mediekoncentrationen betydet, at de to største mediehuse, Berlingske og JP-Politiken, indkasserer halvdelen af støtten på en mia. kr.

Kierkegaard mener, at meget af nyhedsdækningen og den efterfølgende debat nu forgår på interaktive sites, som ikke kan modtage mediestøtte, ligesom meget oplysning af befolkningen kommer fra omnibusmedierne.

Samtidig peger han på, at DR's ekspansion på internettet gør det vanskeligt at skabe mangfoldighed på nettet.

Eftersom grundlaget for demokrati er en oplyst befolkning, mener Kierkegaard, at koncentrationen af medierne og støtten til de få er skadeligt for demokratiet.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også