Familie Journal skal have færre korssting

En ny chefredaktør på Familie Journal skal fyre korsstingene, forny layoutet og satse på yngre læsere, hvis magasinet skal standse oplagsfaldet, mener ekspert.
Laura Bøge Mortensen

Danmarks største ugeblad, Familie Journal, skal satse på det yngre segment, hvis de faldende oplagstal skal stabiliseres. Behold mad- og syopskrifterne, men gør det, så yngre læsere også kan være med, mener Karen Klitgaard Povlsen, lektor i medievidenskab, Aarhus Universitet.

Ny chefredaktør skal stabilisere oplaget
I sidste uge annoncerede den nuværende chefredaktør for Familie Journal, Peter Dall, at han forlader stillingen. Aller koncernen leder derfor efter en ny person, som kan være ansvarlig for ugebladet, der første gang udkom i 1877.

Trods ugebladets position som Danmarks største, ser tallene alligevel ikke rosenrøde ud. De sidste år er oplagstallet faldet, og ugebladsdirektør i Aller, Per Ingdal, håber derfor, at den nye redaktør kan tilføre nye boller på den ellers så traditionsbundne melbollesuppe.

”Hvis vi kan stabilisere eller begrænse oplagsfaldet, så er der mange gevinster i det, så det sætter vi næsen opefter. Men kommer der en, der kan få oplaget til at stige, så ville det naturligvis være godt,” siger per Ingdal.

Familie Journal er ikke i trit med udviklingen
Som situationen ser ud nu, har Aller og Per Ingdal har ingen specifikke krav til, hvad den nye chefredaktør skal tilføre Familie Journal andet end at støtte den nuværende positive udvikling på nettet. Men det har Karen Klitgaard Povlsen fra Århus Universitet, som har magasiner og ugeblade som forskningsområde.

”Familie Journal er et ugeblad, som har lidt af hvert, og det er ikke i trit med medieudviklingen nu om dage, hvor de trykte medier med en specialiseret profil trives godt. Kunsten må være, at fornye layoutet og specialisere Familie Journal lidt”, siger Karen Klitgaard Povlsen og refererer til ’Ude og hjemme, som har haft succes med deres omlægning til det lidt mere tabloidprægede indhold.

Familie Journal dør ikke
Derudover skal Familie Journal i højere grad satse på de yngre læsere, mener Karen Klitgaard Povlsen.

”Når man kigger på Familie Journal, så har det faktisk en del unge læsere. I mange år har man sagt, at det ville dø ud, når læserne døde, men det gør det ikke. De bliver ved med at få læsere, og derfor skal de tiltale grupperne på en måde, så de holder dem fast,” siger Karen Klitgaard Povlsen.

Guide læserne til flæskesteg
Måden at holde de unge læsere til ilden er ikke ved at ændre radikalt i det nuværende indhold. De unge læsere går nemlig også op i traditioner, bagværk og håndarbejde. Hvis bare de bliver indført godt nok i de traditionelle dyder, så skal de nok være trofaste læsere. I forvejen har Familie Journal ændret indholdet til det mere tidssvarende, men Karen Klitgaard Povlsen er overbevist om, at det kan blive endnu bedre.

”Familie Journal skal holde fast i traditionerne i hjemmet, men det er anderledes at holde unge fast i unge end de ældre. Man skal præsentere traditionen for de unge på en venlig og ikke belærende måde. Man skal starte helt fra bunden og ikke tage noget for givet. Folk skal ikke bare have at vide, at flæskestegen skal veje 1,5 kilo. De skal også vide, hvad der skal stå på pakken, når de står ved køledisken. De ved ikke nødvendigvis, hvad det er for kød, man køber til en flæskesteg."

Sy- og strikkeopskrifter er heller ikke for gammeldags til de yngre læsere, mener Karen Klitgaard Povlsen.

"Familie Journal kan sagtens satse på håndarbejde som nu, men det skal være andet end mormoropskrifter. Der er mange kvinder i det segment, som går op i håndarbejde, men i stedet for korssting, så filter de eller strikker stormaske-strikketøj," siger Karen Klitgaard Povlsen.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også