Danske tv-producenter i spil til U21-EM

Flere danske tv-producenter kan være interessante for UEFA, der har udpeget Danmark til organisationens største fodboldbegivenhed i 2011.
MediaWatch

UEFA meddelte torsdag, at Danmark har fået værtskabet for ungdomsslutrunden, der senest trak 75 millioner tv-seere på tværs af Europa.

Tv-rettighederne ligger hos det europæiske fodboldforbund, UEFA, der nu skal i gang med at vælge produktionsselskab til slutrunden.

Hos DBU forestiller man sig flere oplagte danske bud på en tv-producent til slutrunden, der bliver spillet i Aalborg, Herning, Viborg og Århus.

"Det kan sagtens ende at blive et dansk selskab," vurderer Jacob Wadland, kommunikationsmedarbejder i DBU og nævner flere mulige danske kandidater:

TV 2 og Danmarks Radio, der tidligere har været med til at producere UEFA Cup-finalen, Nordisk Film og TV3.

Høje kvalitetskrav
Men også en mindre kendt tv-producent som Henrik Saabye, der f.eks. har produceret OL-håndbold og adskillige sportsbegivenheder i udlandet kan komme i spil.

"Jeg tror umiddelbart, der er flere i Danmark, der vil synes, det er en interessant opgave. Rent produktionsmæssigt er den en god forretning, og fagligt er det også interessant, fordi UEFA har meget høje krav til kvaliteten," siger Jacob Wadland.

UEFA har tidligere afholdt ungdomsslutrunden forud for EM for A-landshold.

Men for tre år siden begyndte UEFA at afholde U21-EM i ulige år. Derfor bliver det den største europæiske fodboldbegivenhed i 2011.

"For tre år siden skete der en fordobling af seerantallet i forhold til den foregående slutrunde, så det er endnu ikke til at sige, hvad det her kommer til at omfatte. Men der er en international forventning om, at U21-slutrunden står til publikumsfremgang. Og det bliver der også gjort meget for fra UEFAs side," siger Jacob Wadland.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også