To års forhandlinger slut

For Michael Cordsen og Bonnier blev 2008 året, der især vil blive husket for forlagets entré på det russiske marked med opkøbet af "Vkusnaja Zhizn".

Rusland er et helt andet magasinmarked, som Bonniers adm. direktør Michael Cordsen, spår stor vækst i de kommende år, fortæller han i dagens afsnit af MediaWatch Julekalender:

"Vores investering i et russisk magasinforlag i Moskva har uden tvivl været en af de mest markante begivenheder for Bonnier i 2008.

Rusland er et helt anderledes marked, så vi forhandlede cirka to år. Dette også for at være helt sikre på, at det var de rette partnere, og at vi havde de samme ambitioner med hensyn til udviklingen af virksomheden. Det tager også tid at udarbejde russiske aftaler samt at få fuldt overblik over alt det juridiske i Rusland.

Navnet på forlaget er nu "OOO Bonnier Publications" mod tidligere "Vkusnaja Zhizn". Navneskiftet var efter ønske fra vores partnere, som gerne ville bruge Bonnier navnet. Vi havde kigget på adskillige forlag, men valgte dette forlag primært som følge af, at ejerne og ledelsen på 5 år havde lanceret 5 titler med stor succes. Også størrelsen på virksomheden var af stor betydning i kombination med muligt vækstpotentiale. Vigtigst var måske, at der var god kemi.

Personligt tror jeg, at der er store vækstmuligheder på det russiske magasinmarked, da vores russiske partnere i snit har lanceret et magasin om året. Jeg forventer også, at magasiner fra Bonnier i mere eller mere bearbejdet form vil blive lanceret de kommende år på det russiske marked. Af konkurrencemæssige årsager udtaler jeg mig dog ikke om hvilke titler, som vil blive lanceret i nærmeste fremtid.

Ud over investeringen i Rusland, så står 2008 for mig også som året, hvor vi lancerede tre nye magasiner, samt en stor bogserie; "Videnskabens Univers i Norden"."

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også