Bureauchef: Alle må omstille sig

Ingen er sikret plads i en digitaliseret verden. Implementeringen af avancerede, komplekse og tekniske markeds-strategier udfordrer alle mediabureauer.
Ole Enggaard

Uafhængige digitale bureauer og rådgivere får stadig mere at lave. På en håndfuld år har full service onlinebureauer som Guava og Creuna skabt deres eget marked med flere end 500 ansatte. Og de udfordrer mediabureauernes position.

”Vi vil alle skulle forandre os, men nogen er bedre rustede end andre,” siger adm. direktør for Mediacom, Ulrik Thagesen.

”Jeg tror dog, at reklamebureauerne vil få det sværest. De har i mange tilfælde helt outsourcet den digitale del af annoncørernes kommunikation. Mens mediabureauerne har et stort overblik over alle media. Det er et godt fundament for vores fremtidige rådgivning."

Den største trussel
Digitale bureauer har relativt ubemærket inddraget rådgivning og implementering af trafikskabende aktiviteter på internettet i deres tilbud. En af årsagerne er, at det er en naturlig forlængelse af processen med at opbygge onlinekanalen for virksomhederne.

”Den største trussel for os i fremtiden er manglen på det tætte helt forhold til den kreative løsning. Noget, som bliver endnu vigtigere i fremtidens reklamemarked, hvor kontekstuelle budskaber kommer til at vinde stadigt mere frem,” forudsiger Mediacom-direktøren.

Mediabureauernes reaktion på markedsændringer hænger sammen med indtjeningen. Det kræver en kontinuerlig og tilstrækkelig indtægt at opretholde en organisation til onlinerådgivning. Pengestrømmen og efterspørgslen fra kunderne er steget.

”Der er givetvis nogen af mediebureauerne, der sidder på hænderne. Men flere af os har stærke digitale kompetencer inden for traditionelle digitale virkemidler - search, affiliate, socialmedia og mobil. De fleste rene digitale bureauer har spidskompetencer, men få har alle disse kompetencer samlet,” mener han.

Flere rådgivere
”Det billede, vi har set de sidste 10 år, er, at annoncørerne får flere forskellige rådgivere. Det er ikke længere kun reklamebureauet, der er omdrejningspunkt for annoncørens løsninger. Annoncørerne må i dag i vid udstrækning koordinere kontakten mellem eksempelvis reklamebureau, PR-, DM-, trademarketing, analyse og mediebureau. Udviklingen med flere rådgivere vil fortsætte. Nogle annoncører vil sige ’vi er selv gode til at navigere rundt blandt vores forskellige rådgivere, og dem shopper vi mellem’. Problemet for de fleste er blot at styre og fastholde ’den røde tråd’,” siger Ulrik Thagesen.

Og den konstellation ser han muligheder i:

”Hvis vi som mediabureau er dygtige, så vil vi sætte dagsordenen. Vi vil blive et centralt omdrejningspunkt for vores annoncører i dette mere komplekse rådgiverbillede, fordi vi har den hyppige kontakt med annoncørerne og værdifuld viden om, hvad der virker og hvordan.”

Åbne for partnerskaber
Ulrik Thagesens vision for mediabureauernes rolle handler om omstilling og forandring.

”De succesfulde mediabureauer i fremtiden vil se anderledes ud, end de fleste gør i dag. Vi vil blive mere komplekse størrelser både kulturelt og i forhold til specialisering. Hvis vi kigger på vores bureau i fremtiden, så vil vi se nogle stærke allround kontaktfolk, som formår at holde endnu flere bolde i luften end i dag. Vi vil have nogle meget stærke specialister på en række områder og et tættere samarbejde med dygtige folk og virksomheder uden for vores virksomhed. Vores evner til kvantitativt at forstå og bevise, hvad der virker, og hvad der ikke virker, vil være omdrejningspunktet på tværs af alle mediegrupper. Hvis man dertil lægger stærke og effektive indkøbskompetencer, så er jeg tryg ved at gå fremtiden i møde.”

”Da ingen kan være bedst til alt, bliver det virkelig vigtigt, hvor dygtige vi er til at åbne vores virksomhed for samarbejdspartnere. Den traditionelle 'vi skal eje alt' kommer ikke til at gælde på samme måde længere. Vores evne som navigator i en mere netværksbaseret rådgivningsøkonomi bliver rigtigt vigtig for vores fremadrettede succes,” siger Mediacoms adm. direktør og tilføjer, at han sover godt om natten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også