Universal Music topannoncør i november

På trods af finanskrise og CD’ens langsomme død er det pladeselskabet med bl.a. Sys Bjerre i porteføljen, der står for flest indrykninger i november.
Ole Enggaard

På trods af finanskrise og CD’ens langsomme død afviklede pladeselskaberne flere kampagner i november end sidste år.

Universal Music var i november landets største annoncør. Pladeselskabets direktør Casper Bengtson forklarer mediainvesteringen med et bedre salg end samme periode sidste år. Kampagner for kunstnere som Sys Bjerre, Guns ’n Roses og Duffy har solgt godt. Sys Bjerre-hittene ’Malene’ og ’Kegle’ har allerede solgt 50.000 CD’er. Inden julehandlen er ovre forventer Bengtson et salg på 70.000 - en efterhånden sjælden begivenhed.

På listen over novembers 10 største annoncører finder vi endnu et pladeselskab, Sony BMG. Her har annoncering af etablerede kunstnere som Dodo, Anne Linnet og AC/DC bragt Sony BMG ind på femtepladsen. Ifølge Universal Music har pladeselskaberne afviklet 72 forskellige kampagner i november, sammenlignet med 70 sidste år.

Det er ellers længe siden, de trængte pladeselskaber har opnået placeringer blandt landets største annoncører. Salget af musik er næsten halveret i forhold til hit-året 2000. Ifølge pladeindustriens brancheforening IFPI var salget af musik i 2007 reduceret til 615 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også