Tak for kampen, Nyhedsavisen

Jyllands-Postens direktør, Klaus Høeg Hagensen, husker 2008 for tre ting: Tabloidomlægning, Nyhedsavisen og finanskrisen.

Avisøkonomi har været hovedtemaet i 2008 på flere forskellige måder, fortæller JP-direktør Klaus Høeg-Hagensen i dagens afsnit af MediaWatchs julekalender:

"2008 har været et fantastisk spændende år, og ikke kun én men hele tre begivenheder står helt klar i min erindring som noget vigtigt og endda historisk for året 2008.

I vores egen lille verden blev Jyllands-Posten efter 101 år som broadsheetavis omlagt til tabloid. Første udgave i det nye format kom på gaden ultimo august, og sideløbende med omlægningen gennemførte virksomheden en historisk stor spareplan, der med den nye avis, ny struktur og et omkostningsniveau markant reduceret med 50 mio. kr. skulle sikre en fortsat sund økonomi for virksomheden i et marked der var begyndt at vise svaghedstegn, og hvor vi anså det for vigtigt at ”rebe sejlene” i god tid.

Sund økonomi var bestemt ikke, hvad Nyhedsavisen havde, og det var derfor en stor og mindeværdig begivenhed, at de den 30.08.2008 var udkommet for sidste gang, og al snak om vilde kinesere, rige amerikanere og uduelige og sølle konkurrenter forsvandt som dug for solen. Et dyrt – meget dyrt indslag i den danske mediebranche, som helt sikkert vil gå over i historien, på både godt og ondt. At afslutningen skulle komme så brat var egentligt forventet gennem alt for lang tid, men at efterspillet skulle blive så ”sølle” var næsten ærgerligt. Her på bagkant er der kun at sige mange tak for kampen. Det var to sjove, underholdende, hårde, lærerige og dyre år.

Og den sidste begivenhed jeg bliver nødt til at nævne sidder vi faktisk midt i. Finanskrisen raser stadigt her i julemåneden, en begivenhed af historiske dimensioner, der nu får så store realøkonomiske konsekvenser, at ingen virksomhed ikke kan lade være med at forholde sig meget alvorligt til dens indvirkninger på deres forretning. Især i en mediebranche der for en stor del af indtægten er afhængig af andres tro på fremtiden ser vi ud i et meget tåget landskab, der synes at blive mere og mere tåget for hver uge der går. Situationen kan gøre 2009 til et endog meget spændende år, som det bliver rigtig interessant at se tilbage på om 12 måneder."

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også