Mediabureauerne mister indflydelse

De gode tider for mediabureauerne kan være forbi. Indtjening og indflydelse trues af digitale eksperter.
Ole Enggaard

Mediabureauerne, som vi kender dem i dag, er på alder med udbredelsen af internettet – men mens de to størrelser hidtil har levet hvert deres gode liv, så krydses deres veje og klinger nu og i de kommende år.

Mediabureauerne udspringer af reklamebureauerne. I starten af 90’erne var de en in-house-service hos reklamebureauerne placeret på et kontor fjernt fra de kreative stjerner.

Scenen var stabler af dagblade, ugeblade, fagblade og prislister fra Afa og Dansk Biograf Reklame. Bag skrivebordene sad dygtige og pertentlige medarbejdere med paratviden om millimeterprisen på Bornholms Tidende og taxabonner parat til at køre den printklare annonce til Berlingske. Mediaplanerne var stort set blot en kørsel i Gallups demografiske læsertal-opgørelse, præsenteret på en overhead i mødelokalet og godkendt på tre minutter.

Men det ændrede sig.

Mediabureauerne født
Kommercielt tv trak internationale virksomheder til Danmark, og erfarne markedsførere som Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, Kraft med flere sendte deres bedste folk til landet.

På få år kom medieplanlægning, forhandling og evaluering på dagsordenen hos reklamebureauer og annoncører.

Siden er det gået ganske godt for mediabureauerne. Indtjeningen er bedre end de mange famlende reklamebureauer. Samtidig har viden, vilje og værdi ført rådgiverne på mediabureauerne langt ind i direktionen hos annoncørerne. Strategiske tanker tilhører ikke længere reklamebureauerne.

Online ændrer billedet
Nu står mediabureauerne over for endnu en omvæltning. Som tilfældet var med kommercielt tv, ændrer onlinemarkedsføring fundamentalt annoncørernes interesser og dermed også mediabureauernes forretning.

Med flere end 500 ansatte på de digitale bureauer er de fleste discipliner besat, fra tekniske løsninger til kommunikationsrådgivning. Virksomheder kan, hos full service-, digitale bureauer, få en ’one stop shop'-løsning med etablering af en onlineafsætningskanal og optimering af trafikken på hjemmesiden.

Drift og optimering af en onlinekanal er en organisk proces. En kontinuerlig optimering af indhold på hjemmesiden, blandet med optimering af søgeord og affiliates. Netop sammenhængen mellem indhold og trafikoptimering er de digitale bureauers berettigelse og værdiskabelse, siger de.

Digitale bureauer overtager
De traditionelle mediabureauer har absolut opgraderet deres onlineservice, og de fleste marketingansvarlige ville være imponerede over den viden og indsigt, mediabureauerne besidder.

Udfordringen for mediabureauerne vil i de kommende år være at fastholde positionen som medierådgivere på tværs af alle medier. Men i takt med at kommunikationen flytter online, er faren, at de digitale bureauer naturligt overtager medieplanlægning, i første omgang den digitale, men på sigt ikke usandsynligt hele processen.

Situationen betyder, at mediabureauerne reelt står med tre valgmuligheder. Enten skal de opruste med programmører og indholdsleverandører eller også skal de acceptere, at stadig flere rådgivere overtager koordineringen og forretningen. Og endelig er der den mulighed at danne strategiske fællesskaber gennem opkøb eller partnerskaber.

Læs også om TDC, der mener, at mediabureauerne trænger til en opsang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også