Universitet sætter mediebrug under lup

Nyt medielaboratorium på Københavns Universitet styrker forskningen i, hvordan vi bruger elektroniske medier.
Tine Brødegaard Hansen

Navnet på det nye medielaboratorium er Experience lab. Moderne udstyr gør det muligt at optage, registere og bearbejde hvordan forsøgspersoner reagerer på for eksempel film eller hvordan de bruger internettet, skriver Comon.dk.

Experience lab byder også på et såkaldt 'envejs-spejl', så forsøgsdeltagerne kan blive observeret uden at de kan se det.

"Udstyret i teknikrummet synkroniserer desuden samtlige optagelser, både af kommentarer fra observatørerne, deltagernes reaktioner, skærmbilleder, tastetryk og indtastede reaktioner. Man får en synkroniseret optagelse af al registreret information, hvor man siden hurtigt ud fra markeringerne kan finde for eksempel alle øjeblikke hvor observatørerne har markeret at forsøgspersonerne grinede mens de så en film, eller alle øjeblikke hvor en bruger af et stykke software oplevede problemer," hedder det på Experience labs site.

Experience lab er blevet oprettet i et samarbejde mllem Datalogisk Institut og Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, samtidig lanceres ny bacheloruddannelse på Københavns Universitet med navnet Kommunikation og IT, der integrerer humanistiske og datalogiske kompetencer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også