Coop skifter kurs i julen

En fremskreden økonomisk afmatning har tvunget Coop til at ændre kursen for julens markedsføring. Nu handler det om pris, pris og atter pris.
Zandra Damsgaard

Kvickly er billigere, end du tror, har parolen lydt siden efteråret.

Markedsføringstiltaget blev dog overhalet indenom af lavkonjunkturen og gjorde det nødvendigt for Coop, der driver blandt andet Kvickly, SuperBrugsen, Fakta og Irma, at skubbe flagskibets planlagte julekampagner i en endnu mere prisfokuseret retning.

”Vi havde et alternativt scenarie, der hed ’pas på pengene’ og ville ikke ændre den overordnede strategi, men afmatningen gjorde det nødvendigt at dreje lidt på nogle parametre,” fortæller Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen (foto).

Kamp på discount
Nu hedder kampagnen ganske enkelt ’Julen er billigere, end du tror’, og den følges op af en oprustning på Coops egenproducerede discountvarer:

”Vi satser mere på X-tra-konceptet, som vi udvider med nye varer. Det har fået mere plads i tilbudsaviserne og i butikkerne og er vores direkte våben mod discountbutikkerne,” siger informationsdirektøren til MediaWatch.

Og selvom detailbranchen er varsom med at male en vis herre på væggen, hvad angår det hellige julesalg, taler tallene deres eget tydelige sprog og gør det nødvendigt at sætte priserne øverst på prioriteringslisten.

”Væksten er simpelthen stoppet, og vi kan se, at kunderne er blevet mere prisorienterede og køber mere discount. Derfor har vi også drejet vores markedsføring, så det handler mere om pris affødt af den ændrede forbrugeradfærd,” fortæller Jens Juul Nielsen.

Slut med forkælelse
I gode tider handler julen om kvalitet og forkælelse, og selvom man hos Coop venter et julesalg på niveau med sidste år, ser julen anno 2008 uvægerligt anderledes ud.

”Denne jul adskiller sig ved ikke at byde på vækst og være mere fokuseret på pris. Hvis situationen ikke havde ændret sig, havde markedsføringen været i stil med sidste år med oplevelsen og varerne i fokus,” siger Jens Juul Nielsen.

Han understreger dog, at der ikke er tale om en revolution, men en justering, idet danskerne ikke bare sådan ændrer vaner og dropper økologien, når først de er begyndt at købe den. Ikke desto mindre vil fusen uomtvisteligt gå af de seneste års rivende udvikling.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også