Operation Ny Ambition

2008 blev startskuddet på en gennemgribende trimning af Søndagsavisen - redaktionelt, salgsmæssigt og på image.

Men Søndagsavisen har også mærket det økonomiske tilbageslag, fortæller adm. direktør på Søndagsavisen, Arne Ullum, i fjerde afsnit af MediaWatch julekalender:

"2008 markerer på Søndagsavisen det største skridt i avisens redaktionelle udvikling i mange år. Med ansættelsen af Søren Krogsgaard som chefredaktør tog den nye ledelse på avisen et opgør med mere end tyve års dogmer om, hvordan Søndagsavisen skulle se ud.

Avisen var gledet bagud i konkurrencen, fordi især 24timer satte en ny standard for, hvad læserne kunne forvente sig af en gratisavis.

Hele udviklingen startede med, at vi internt gennem strategien Ny Ambition forkastede alle undskyldninger for, at Søndagsavisen ikke skulle være den bedste og den lækreste gratisavis, og det gav en fantastisk masse energi. Vi er ikke i mål endnu – vi er faktisk kun lige begyndt omlægningen, og derfor er jeg ikke i tvivl om, at vi i 2009 når målet om at blive Danmarks bedste gratisavis.

Vi går nu målrettet efter at sætte danskernes og andre mediers dagsorden i weekenden. Det sker med gennemarbejdede og ofte planlagte nyheder og guidestof – især inden for forbrug, privatøkonomi, bolig, sundhed og arbejdsliv. Både læserne og annoncørerne har taget entydigt positivt imod den nye avis. Vi har nu annoncører, som kommer tilbage til avisen med det ene argument, at de kan se, at avisen nu kan tiltrække de moderne familier, og dermed de mest interessante læsere, set ud fra et kommercielt synspunkt.

Samtidig med lanceringen af den nye avis har vi indledt en kraftig modernisering af salgsorganisationen, som har øget salget pr. sælger markant.
Helt konkret har det kompenseret for nedgangen i konjunkturerne, så vi har undgået det tilbageslag på tekstannoncering, som mange andre har oplevet.

Det er naturligvis surt for medarbejderne, at succesen med avisen og effektiviseringen af salgsorganisationen drukner lidt i det økonomiske tilbageslag. Men det er i lavkonjunkturen, vi skal vinde markedsandele, for dermed står vi særdeles stærkt den dag, konjunkturerne vender."

- MediaWatch
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også