Analytiker: Omnibusavisen mærker medie-nedtur

Det er især omnibusaviserne, der kan komme til at lide under nedturen på det globale mediemarked, vurderer Johan Boserup.Aviserne kan ikke på samme måde som for eksempel internettet dokumentere effekten af annoncer her og nu. Det øger annoncørernes risiko for at annoncere i dem i en tid, hvor nedturen på mediemarkedet er stor.
MediaWatch

Det er især omnibusaviserne, der kan komme til at lide under nedturen på det globale mediemarked, vurderer Johan Boserup.

Aviserne kan ikke på samme måde som for eksempel internettet dokumentere effekten af annoncer her og nu. Det øger annoncørernes risiko for at annoncere i dem i en tid, hvor nedturen på mediemarkedet er stor.

"Det er særligt omnibusaviserne, der er i fri konkurrence med tv, magasiner og internettet. Det kan godt være, at de aviser ikke kommer tilbage på det niveau, der har haft tidligere," vurderer Johan Boserup, der er global trading director for mediebureaet OMD, over for Børsen.

Det sidste år har lavkonjunkturen på mediemarkedet spredt sig lynhurtigt, og det er ikke kun aviserne, der er pressede på grund af annoncenedturen. Det er hele mediemarkedet.

Og Johan Boserup mener, at den udvikling også snart kommer til Danmark.

"I fjerde kvartal er der ikke noget, som hedder en bedre medieplan. Der er kun noget, der hedder en billigere medieplan. Den tendens kommer også til Danmark," siger Johan Boserup.

Han vurderer, at der højst sandsynligt ikke kommer bedre tider før 2010.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også