TV3: Aab-succes slog igennem

Danskerne brugte mere tid på tv i 2008 end i 2007 - og det er måske årets vigtigste tv-begivenhed, mener TV3's Jesper Grønholdt.

Forboldrettigheder og Robinson Ekspeditionen var med til at gøre forskellen i 2008 for TV3's administrerende direktør, Jesper Grønholdt, der har ordet i tredje afsnit af MediaWatch Julekalender:

"Året vigtigste begivenheder for os, er, at vi har erobret markedsandele i det samlede reklamesalg og har fornyet de to kanalers status som attraktive medieplatforme. Blandt andet derfor har vores ejer (MTG AB) præsteret 2-cifrede vækstrater i det samlede salg i 3. kvartal, mens andre mediaselskaber har udsendt "profit warnings" i samme periode. Og så er det også ganske glædeligt at se, at danskernes samlede tv-forbrug er øget. På TV3 og TV3+ har seerne brugt næsten fem procent mere tid i år i forhold til 2007.

På TV3 er det værd at lægge mærke til Robinson Ekspeditionen, der har bevist, at den stadig og i sit 11. leveår er seernes foretrukne reality-program med seertal på over 400.000 seere til flere afsnit og mere end en halv million seere til finalen. Dybt imponerende! Og jeg ser også med glæde på Paradise Hotel, der i 2008 fik 195.000 seere pr. afsnit. En fremgang på 20 procent forhold til den første Paradise Hotel for fire år siden. Og så må jeg også fremhæve TV3s "Luksusfælden" - om en række danske familier, der qua overforbrug er endt i en luksusfælde. Et helt utrolig program, med en aktualitet, der er næsten skræmmende.

I år har det også vigtigt for os, at TV3+ er blevet relanceret. Landets 3. største kommercielle tv-station er siden 4. april blevet styrket med nyt look og flere danske programmer - og der er mere på vej i 2009. Og så er det samtidig rigtig glædeligt, at AaB i år slog igennem til fodboldens Champions League. Samtidig har kanalen sikret sig rettighederne til Champions League i fodbold frem til sommeren 2012. Og dansk succes i den turnering er godt for os: AaB har i de tre første, indledende kampe mod Celtic, Manchester United og Villarreal gennemsnitligt hentet henholdsvis 329.000, 448.000 og 300.000 seere.

Slutteligt vil jeg også glæde mig over, at TV3 i år er gået aktivt ind i danskernes årlige fokus på den frygtelige sygdom brystkræft. "Fokus på brystkræft"-kampagnerne i år blev nemlig afsluttet med et stort Galla-show på TV3. Kræftens Bekæmpelse samlede gennem hele oktober måned hele 17,9 millioner kroner ind til arbejdet med brystkræft inden for forskning, patientstøtte og forebyggelse. Heraf kom der cirka 4,5 millioner kroner ind under selv showet på TV3. Det føles rigtig godt, at vi på TV3 også kan støtte sådanne sager og få danskerne til at hjælpe andre.

TV - ikke mindst TV3 og TV3+ - er stadig danskernes foretrukne underholdningsmedie - og hver dansker bruger i gennemsnit tæt på 2 timer og 45 minutter om dagen på at se tv. En pæn stigning i forhold til 2007. Og det er måske det allervigtigste at konstatere tæt på udgangen af 2008."

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også