Ti tips til tidens markedsføring

Den tid, hvor markedsføring handlede om virksomheden, er slut. Nu er det forbrugerne, der sidder ved rattet, og det rokker ifølge ny bog ved selve grundlaget for virksomhedsdrift.
Zandra Damsgaard

Internettet er ikke mere end godt 20 år gammelt og har alligevel ændret vores levevis mere end nogen anden teknologi før det. For virksomheder har internettet indebåret enorme fordele, men også lige så store udfordringer og en skærpet konkurrence.

Blandt andet er præmissen for markedsføring vendt 180 grader – fra virksomhed til forbruger – og gjort det bydende nødvendigt for virksomhedsledere at kunne navigere i en ny økonomi baseret på netværk og et samfund med forbrugeren i førersædet.

Direktør i og stifter af PR-bureauet Front Page Kirsten Dinesen har for nyligt udgivet den anmelderroste bog ”Forbrugeren i førersædet” med undertitlen ”Kommunikation og ledelse efter web 2.0 i the pull society”.

”Sagt meget kort er det blevet helt afgørende, at virksomheder forstår betydningen af at være ’relevante’ og i dén grad at have orden på butikken i forhold til mission og vision,” siger forfatteren.

MediaWatch har bedt Kirsten Dinesen om ud fra bogen at give ti gode råd til, hvordan man som markedsfører griber dette an.

The wisdom of the crowds
”Forbrugerne har fået en stemme. De taler sammen. Respekter og forstå det. Det er en udfordring, en forpligtelse og giver en lang række muligheder, fordi det samtidig er adgangen til en kollektiv intelligens.”

Tal med mig
”Brug klassiske discipliner som dialog og PR mere aktivt i virksomhedens kommunikation. Så er man automatisk, gennem et aktivt forhold til etik og visioner, nærmere forbrugerne og en forandring af organisationen.”

Lær gennem fejl
”Internettet gør det relativt nemt at ændre sin kommunikation. Derfor repræsenterer internettet en lang optimeringsproces, hvor man hele tiden ændrer noget til det bedre. Det samme gælder dialogen med forbrugerne, der giver adgang til en kollektiv intelligens.”

Mål og smid målingerne over bord
”De fleste virksomheder styres efter modeller, der er over 100 år gamle. Alle former for markedsføring kan måles ned til mindste detalje. Men lad være med at styre kommunikationen efter modeller, der handler om produktivitet (modeller fra 1880’erne), efter GRP’ere (ca. 60 år gammel model) eller efter AIDA (ca. 90 år gammel model). De er forældede.”

Slip kontrollen
”De virksomheder, der tør tage den nye netværksøkonomiske tankegang til sig, og blandt andet kan se den økonomiske styrke i at lade netværker vokse frit, er ved at vinde over de virksomheder, der ikke kan slippe de velafprøvede ledelses- og kommunikationsmodeller.”

Forstå styrken ved frivillighed
”Lad kunderne selv vælge dig og lad være med at binde dem. Når virksomheder forsøger at binde kunderne – og produktet ikke lever op til deres forventninger – reagerer de med vrede. Se for eksempel den hurtige hacking af Apples iPhone, der skyldes, at abonnementet var bundet.

Slap af
”Glem alt om fortidens forsøg på at overvåge og kontrollere forbrugernes samtale, for det er umuligt. Drag hellere fordel af adgangen til den kollektive intelligens og forbrugerens styrke til at kommunikere deres viden med hinanden.”

Tag det alvorligt
”Forbrugere har store forventninger til, hvordan virksomheder skal opføre sig. Det er en ny chance for virksomhederne til at få støvet deres mission og vision af – og tage den alvorligt. For tænk at arbejde i en virksomhed, der kan mere end at sælge enheder.”

Risiko for succes
”Når virksomhedsledere griber efter forandring, er det helt sikkert både sjovt og menneskeligt tilfredsstillende. Det værste, der kan ske, er, at virksomheden risikerer at blive en global succes – uden at have planlagt det.”

Stol på, lyt til og eksperimenter
”Web 2.0 og den nye netværksøkonomi giver en hel perlerække af muligheder, som fremtidens virksomhedsledere kan benytte sig af. De kan gribe mulighederne alene ved at opføre sig på en måde, der er enkel og tilfredsstillende: at stole på andre, at lytte til fremtiden, at eksperimentere og forandre.”

Bogen ”Forbrugeren i førersædet” af Kirsten Dinesen er udgivet på Gyldendal Business. Den er 252 sider lang og har en vejledende pris på 299 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også