Britisk mediebranche halveret i 2013

Medieanalytiker forudser, at tusindvis af ansatte inden for aviser, tv, radio og reklamebranchen må vinke farvel til deres job de næste år.
MediaWatch

Det er den økonomiske krise, der vil skabe en nedtur af dimensioner i den britiske medieverden, spår Claire Enders, grundlægger af det uafhængige analyseinstitut Enders Analysis.

Claire Enders siger til Reuters, at hun forventer, at halvdelen af alle mediejob i England vil være væk i 2013, hvis den nuværende krise fortsætter.

Ifølge Claire Enders var der i slutningen af 2007 godt 400.000 job inden for tv, radio, aviser, produktionsselskaber og reklamebranchen.

"Fra begyndelsen af 2008 og til 2013 forventer vi, at halvdelen af de job vil være forsvundet," siger hun.

Mange dagblade og tv-stationer har allerede oplevet nedskæringer som følge af faldende annonceindtægter, og den kommende nedtur vil ramme såvel regionale aviser som magasiner og tv-stationer.

Medieanalytiker Vincent Letang fra Screen Digest mener ligeledes, at nedturen bliver brutal.

"Jeg ser en lang nedgangsperiode, før en mulig bedring i 2012. Dagbladene står foran en lang uundgåelig nedgang, og vi har kun set begyndelsen. Det bliver en brutal nedtur," siger han ifølge Reuters.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også