TV 2 Øst siger farvel til East Production

Redaktionschef Ole Hampenberg Andersen på Danmarks bedste mediearbejdsplads, TV 2 Øst, ærgrer sig over at skulle afhænde produktionsselskab.
Louise Reseke

1. Hvilken nyhed var den vigtigste i mediebranchen i ugens løb og hvorfor?

"Set med TV2 Øst øjne er det klart, at vi i denne uge sagde endeligt farvel til East Production – vores sng-produktionsselskab, som politikerne ved sidste medieforlig pålagde os at sælge (ved forliget blev det vedtaget, at TV 2's regioner, der får en klækkelig sum licenskroner årligt, kun må drive begrænset kommerciel virksomhed ved siden af, red.). I denne uge var det sidste dag for virksomheden, og dermed flytter 16 arbejdspladser og en sund virksomhed væk fra Sydsjælland til Odense, til TV 2 Danmark, som har købt virksomheden."

2. Hvilke andre branche-begivenheder var vigtige og hvorfor?

"Væsentligst er krisen omkring TV 2. Virksomhedens forretningsmodel hænger grundlæggende ikke sammen, og det er nødvendigt at få løst det problem, inden det er for sent. I min bog bør TV 2 sidestilles med konkurrenterne og få mulighed for få abonnementspenge ind på hovedkanalen."

3. Er der nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

"Nej, egentlig ikke. Men i sidste uge blev vi igen kåret som en af Danmarks bedste arbejdspladser, og det er vi selvfølgelig ret stolte af. Vi arbejder meget med selvledelse og selvudvikling, og det er med til at give en god medarbejderrespons."

4. Ugens aktuelle: TV 2 Øst har på et tidligt tidspunkt rationaliseret produktionen ved at gøre alle journalister til videojournalister - ser du det som en brugbar vej for hovedkanalen også?

"Det tilkommer ikke mig at drive ledelse på TV 2 Nyhederne eller resten af TV2 Danmark. Jeg kan blot konstatere, at vi på TV 2 ØST har fået frigjort væsentlige midler til journalistiske satsninger ved at bruge videojournalister. Tanken bag er så simpel som, at alle minutter i en nyhedsudsendelse ikke behøver koste det samme i produktionsomkostninger. Der er klart nogle minutter, der kan produceres billigere i samme kvalitet. På den måde frigør vi penge til også at have de journalistiske satsninger, som koster flere penge."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også