Annoncørforening opruster på filmsiden

Dansk Annoncørforenings direktør har været i vælten efter sin kritik af reklamebureauernes brug af egne produktionsselskaber. Nu henter foreningen hjælp udefra.
Zandra Damsgaard

I en pressemeddelelse indrømmer annoncørernes mand i skikkelse af Otto B. Christiansen fra Dansk Annoncørforening, at hans kritik af reklamebureauernes egenproduktion af reklamefilm var en smule skarp.

Behovet for saglig og objektiv rådgivning af annoncørerne er der imidlertid stadig, mener direktøren, som nu på foreningens vegne har hentet forstærkning udefra i skikkelse af den erfarne film- og reklamemand Walther Jensen.

”Vi er selvfølgelig interesserede i, at alle parter får den bedst mulige behandling, og det her er et forsøg på at professionalisere samarbejdet mellem annoncør og reklamebureau,” siger Otto B. Christiansen til MediaWatch.

Og behovet er der, mener direktøren. Han bliver ofte ringet op af annoncører, der har problemer med netop produktionen af film, og har set flere eksempler på annoncører, som oplever at stå uden rettigheder til deres egne reklamefilm.

"Hidtil har jeg selv hjulpet dem, men det her er større, end jeg selv kan håndtere, og derfor har vi hevet en professionel ind," forklarer Otto B. Christiansen.

Kritik af tvivlsom egenproduktion
I oktober kom annoncørforeningens direktør på kant med reklamebranchen i skikkelse af blandt andre Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DDRB).

”Reklamebureauerne tager røven på annoncørerne, og annoncørerne nikker stiltiende,” udtalte Otto B. Christiansen blandt andet i dagbladet Børsen.

Kritikken gik navnlig på reklamebureauernes brug af egne produktionsselskaber, de såkaldte in-house-selskaber, som ifølge Otto B. Christiansen ofte resulterer i en ringere kvalitet som følge af manglende konkurrence.

Reklamebureauernes brancheforening afviste påstandene pure, og knap havde debatten lagt sig, førend annoncørforeningens formand Klaus Lohse meddelte, at mediabureauerne skulle kigges efter i sømmene, og at foreningen derfor havde engageret et firma til at overvåge annoncørernes aftaler med disse.

Begge sider af bordet
Nu er turen så kommet til produktionen af reklamefilm, og til at klæde annoncørerne på i den forbindelse har Dansk Annoncørforening altså allieret sig med Walther Jensen, som foreningen kan henvise rådvilde annoncører til.

Walther Jensen har 30 års erfaring i branchen, både fra produktionsselskaber som instruktør og producer og hos bureauerne Bates og DDB. De seneste otte år har han været selvstændig og blandt andet fungeret som rådgiver.

”Ligesom vi andre er nødt til at stole på håndværkeren derhjemme, fordi han jo ved bedst, er annoncørerne nødt til at stole på reklamebureauet,” siger Walther Jensen til MediaWatch.

Ideen med samarbejdet er derfor ifølge Walther Jensen at skabe gennemsigtighed for annoncørerne i forhold til, hvad de får for de penge, de lægger hos bureauerne.

”Annoncørerne er ikke altid klædt på at gennemskue, hvad en pris indeholder. Det handler jo om at se igennem tallene og se, hvorfor de er som de er, og det kræver indsigt både kreativt og teknisk. Det er her, man kan have behov for en, der har været på begge sider af bordet,” forklarer Walther Jensen.

Han understreger, at hans rolle ikke er som politibetjent i forhold til annoncørerne – det handler om kompetencerådgivning og er et forsøg på over tid at gøre annoncørerne bedre rustet til dialogen med deres bureauer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også