Politiken driller gratisaviserne

Politiken tager nyt våben i brug i kampen mod gratisaviserne og netmedier: Senere nyhedslevering til Ritzau.
Tine Brødegaard Hansen

Politiken har ændret tidspunktet for levering af deres topnyheder til Ritzau fra kl. 23 om aftenen til kl. tre om natten, det skal stikke en kæp i hjulet på gratisaviserne og andre mediers artikel-hugst.

"Da vi sendte vores bedste og skarpeste historier til Ritzau om aftenen, kunne alle netaviser, gratisaviser og formiddagsaviser tage dem og og gøre dem til deres egne. Det er en mærkelig måde at smide ressourcer ud på, siger Anders Krab-Johansen og tilføjer:

"Det senere tidspunkt gavner vores netmedier, og gør at de har en mere parallel dagsorden med printavisen."

Indtil videre har han ikke fået nogle reaktioner på tiltaget fra andre medier, men effekten for politiken.dk er, at deres historier virker friskere, lyder vurderingen.

Betalene har førsteret
Politiken briefer stadig Radioavisen og TV 2 News om, hvilke nyheder der er på vej, da formålet ikke er at få mindre omtale. Men selvom citathistorier også henviser til Politiken og dermed giver omtale af avisen, slår det ikke nok igennem hos læseren, mener Anders Krab-Johansen.

"Selvom MetroXpress eller Ekstra Bladet citerer Politiken, betyder det stadig, at folk får vores nyheder i andre medier, men dem, der betaler, skal have nyhederne først hos os."

Ifølge Anders Krab-Johansen er Politiken det eneste medie, der har ændret tidspunktet for nyhedslevering til Ritzau, det er valgfrit for medierne, hvornår de leverer nyheder til Ritzau. Ideen opstod for at styrke eksklusiviteten af Politikens nyheder både på print og på nettet.

"Jeg har snart været i alle de danske mediehuse, så jeg tænkte, hvorfor gøre det nemt for andre at hugge vores historier, vi kan lige så godt gøre det lidt sværere," siger Anders Krab-Johansen.

Hvad ville der ske, hvis alle medier gjorde som Politiken?

"Så ville folk ikke kunne sidde på nettet og bladre morgendagens aviser igennem, jeg håber, at folk får det mere besværligt."

MetroXpress har opsagt aftalen med Ritzau, men den er endnu gældende, mens søsteravisen 24timer klarer sig uden Ritzau.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også