Annoncører så ikke krisen

Annoncørerne havde større volumen på tv og i magasiner i sensommeren i år end sidste år, viser tal fra Gallup AdFacts.
Ole Enggaard

Hvis rettidig omhu er at justere medieinvestering med forbrugernes købelyst, så er annoncørerne blevet taget på sengen af finanskrisen.

Årets tredje kvartal udviste en markant stigning i annonceomsætningen. Gallup AdFacts' opgørelse for kvartalet, sammenlignet med samme kvartal i 2007, viser en stigning på 7,3 procent. Opgørelsen indeholder ikke onlineomsætning, men alene traditionel media, og tallene opgøres i bruttopriser.

Detaljerne i opgørelsen viser, at omsætningen faldt hos dagbladene med 3,3 procent. Radio må også notere fald i omsætningen - 13 procent færre kroner faldt i radiokassen i årets tredje kvartal i forhold til sidste år.

TV-stationerne kan derimod notere fremgang. Hele 23,8 procent flere penge tilfaldt tv-mediet. Magasiner kunne i samme periode vise fremgang med 7,3 procent

Gallup AdFacts opgør annonceomsætningen i bruttopriser, inklusiv rabatter og provision. Læs om annonceomsætningen i nettopriser her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også