24timer hårdt ramt i sparerunde

Fælles redaktioner skal føre 24timer og MetroXpress igennem finanskrisen, men aviserne risikerer at miste læsere, vurderer en specialist.
MediaWatch

Siden MetroXpress og 24timer fusionerede i maj, har de nedbemandet 30 stillinger. Inden for den seneste uge er 13 stillinger blevet nedlagt - ti af dem var på 24timer, hvor også chefredaktør Marianne Gram stopper.

De tilbageværende medarbejdere skal nu til at levere stof til begge afviser - det gælder f.eks. sport og forbrug. Men den udvikling er farlig, mener Mikael Ostenfelt, der er indkøbsansvarlig hos mediebureauet Carat. Ifølge ham risikerer de, at læsere, der læser begge aviser, vil vælge den ene fra, fordi de minder for meget om hinanden.

"Det er en uheldig retning, Metro bevæger sig i. Jeg kan godt forstå, at de gør det, for vi bevæger os ind i et meget usikkert annoncemarked. Det bliver benhårdt," siger Mikael Ostenfeldt til Business.dk.

Han forudser, at MetroXpress vil lukke 24timer på et tidspunkt - det afviser MetroXpress' adm. direktør Søren Riis dog.

"Nej, det tror jeg ikke. Vi vil jo ikke dele stof, så de 20 ud af 36 sider er identiske. Det vil være i meget mindre målestok, siger han til Business.dk.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også