Hanne Danielsen: Brandchannels udfordrer tv

Brandchannels er på kravlestadiet, men potentialet er stort, mener Hanne Danielsen.
Tine Brødegaard Hansen

Hun er nyslået direktør for selskabet Story Farm og tror på, at brandchannels kan udfordre  tv, når det gælder at skabe relevant indhold til brugerne. Men hvis de vil i nærkontakt med brugerne, skal de turde at tilbyde det uventede.

Som direktør for produktions- og kommunikationsselskabet Story Farm vil Hanne Danielsen og hendes team på indtil videre fire ansatte udvikle og producere medieindhold til tv, net og mobil.

Planen med Story Farm er at vokse, for Hanne Danielsen har det bedst i større organisationer. Hun har tidligere været journalist og studievært i DR, direktør for Strix Tv i Danmark og senest direktør for TV 2 World og New Bizz Areas, som TV 2 nedlagde som selvstændig enhed som led i en spareplan i foråret.

Hvilket hul i markedet skal Story Farm udfylde?

"Vi skal være med til at udvikle modeller for, hvordan seere/brugere og medier finder hinanden igen. I mange tilfælde er afstanden blevet for stor. Generelt kan man sige, at vi i mediebrancen ikke er lykkedes med at tilpasse os kundernes nye adfærd. Måske har vi ikke været nysgerrige nok. Vi er nødt til at kunne tilføre kunderne værdi og oplevelsen af, at de ikke spilder deres tid og penge, når de er i selskab med os. Hvis vi ikke producerer indhold der kan det, forsvinder kunderne. Det er en af grundene til, at alle de store mediehuse bløder."

Hvad mangler der?

"Der mangler mange ting. En anden forbindelse mellem erhvervslivet og deres kunder f.eks. Selv om folk stadig ser reklamer, det er jo svært at blive fri, skal der et større og større “pulver” til før budskabet trænger ind. Og selv om de fleste bliver siddende og ser med, kan de godt have en oplevelse af at de spilder deres tid," siger Hanne Danielsen og tilføjer:

"Også forbindelsen mellem medierne og deres seere og brugere er under forandring. Hvordan forholder vi os til de mange der ønsker nichecommunities, når vores ambition altid har været store fællesskaber? Både erhvervsliv og medier står over for store udfordringer, når det gælder nettet. Det er en platform, man når kunderne med, men mange har vænnet sig til, at alt på nettet er gratis. Hvordan udvikler vi indhold og forretningsmodeller, der tilfører værdi til alle involverede?"

Det er der jo mange som gerne vil finde ud af og brandchannels vel allerede eksempler på, men de er jo gratis?

"Ja, det er fint med brandchannels men næste genereation skal kunne mere, end dem vi ser nu. Nu oplever man kun brandchannels som reklamekanaler. Jeg tror ikke der vil ikke gå lang tid, før der kommer mere relevant indhold, som har samme værdier som virksomheden."

Jyske Banks net-tv er vel et forsøg på at tilføre kunderne værdi, i form af hvad de hævder er objektive oplysninger, som stadig er i tråd med hvad banken står for?

"Jeg tager hatten af for Jyske Bank, men jeg tror, at de skal vove meget mere, før de for alvor tilfører kunderne værdi. De skal vove at forholde sig kritisk til deres egen forretning og levere indhold, der ikke direkte hander om det de sælger. På den måde forstår kunderne bedre, hvilke værdier virksomheden står for."

Hvilke typer indhold tænker du på?

"Det kan være underholdning eller debatprogrammer, hvor man inviterer kritiske journalister ind. De fleste virksomheder er gode i modvind, så bliver de presset til at formulere deres værdier klart. Folk risikerer at blive lige så trætte af de nuværende brand channels, som de er af reklamer på tv, fordi informationen man får er forudsigelig."

Hvad betyder den udvikling du ser for produktionsbranchen og tv-stationerne?

"Lige nu er brandchannels ikke konkurrenter, de er på kravlestadiet, men når de begynder at tænke holdninger og værdier ind i, hvad de producerer, udfordrer det tv-producenterne. Jeg tror, at de fleste i branchen byder konkurrence velkommen, det får os op på tæerne. Når det gælder tv-stationerne vil de blive udfordret af både andengenerations brand channels men især af IP-tv. I dag er der for mange programmer, hvor folk ikke bagefter kan komme i tanke om, hvad de fik ud af at bruge tid på at se dem."

Tv-producenterne og tv-stationerne taler alle om, at de gerne vil levere relevant indhold...

"Ja, det siger vi alle, at vi vil, og nettet er en stor og åben mulighed for det. Mange produktionsselskaber kommer til at producere mere til nettet i den nærmeste fremtid.. Jeg er vidende om flere virksomheder, der bestiller interessant indhold, som intet har med det de sælger at gøre, men handler om at fortælle historier."

Er det også noget de vil prioritere, hvis krisen fortsætter?

"Ja, selv i svære tider skal man i kontakt med sine kunder, ellers kan man lige så godt give helt op. For Story Farm er krisen ikke så dårlig, for den betyder at mange virksomheder ikke vil kunne det hele selv og går i partnerskaber i stedet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også