Lars Bukdahl får formidlingspris

Digter og kritiker på Weekendavisen Lars Bukdahl er den første modtager af Kunstrådets Formidlingspris på 100.000 kr. Prisen går til en person eller redaktion, som i særlig grad har bidraget til den kritiske kulturjournalistik eller har præsteret en selvstændig, nyskabende kunstformidling inden for massemedierne. Kunstrådet ønsker med prisen at fremme interessen for kunst- og kulturjournalistikken, som rådet mener, er alt for lavt prioriteret på mange medieredaktioner.
MediaWatch

Digter og kritiker på Weekendavisen Lars Bukdahl er den første modtager af Kunstrådets Formidlingspris på 100.000 kr.

Prisen går til en person eller redaktion, som i særlig grad har bidraget til den kritiske kulturjournalistik eller har præsteret en selvstændig, nyskabende kunstformidling inden for massemedierne.

Kunstrådet ønsker med prisen at fremme interessen for kunst- og kulturjournalistikken, som rådet mener, er alt for lavt prioriteret på mange medieredaktioner.

"Vi har derfor indstiftet Formidlingsprisen for at sætte fokus på formidling som en meget vigtigt del af udviklingen af kunsten i Danmark og for at fremhæve de bedste eksempler på engageret, lærerig og gerne debatskabende journalistik inden for området," siger formand for Kunstrådet, Mads Øvlisen.

Det er en uafhængig jury bestående af tidligere kanalchef for DR2 Mette Davidsen-Nielsen (formand), den svenske kulturkritiker og debattør Stefan Jonsson, redaktør Matthias Hvass Borello, forfatter og kulturjournalist Bo Green Jensen, der har udpeger Lars Bukdahl som det første modtager af Kunstrådets Formidlingspris.

Mette Davidsen-Nielsen siger, at Lars Bukdahl får prisen for "hans lidenskab, hans begejstring, hans forrygende appetit, hans formidlingstrang, hans produktivitet og store viden, hans evne til at brænde igennem og sætte en smal form på dagsordenen i et mediebillede, der i stigende grad prioriterer plakatsøjlens overfladiskhed og store mængder af alting".

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også