Jim Receveur: Medieordførere slipper for let

Radio 100FM's direktør har været ude i en kraftig selvforskyldt mediestorm i denne uge, hvor de fleste har afskrevet radiostationen og radiomarkedet.
Per Fanefjord Laursen

Direktør Jim Receveur har haft en uge præget af overskrifter om, at Radio 100FM lukker snart, fordi man konfronterede myndighederne, gav dem en stævning og undlod at betale sin koncessionsafgift i mandags. Radiodirektøren har derfor været omsværmet af bekymrede medarbejdere, kunder, lyttere og shareholders, der alle ønskede en forklaring.

Hvilken nyhed var den vigtigste i mediebranchen i ugens løb og hvorfor?

”Det må blive, da vi fik et rykkerbrev fra Radio- og tv-nævnet om, at de ville inddrage vores sendetilladelse otte dage senere. Det var overraskende, for de sendte os reelt blot en standardskrivelse, og vi synes ikke, at 100 FM-sagen er en standardsituation. Det var som om, de ikke havde læst vores stævning.”

Hvilke andre branche-begivenheder var vigtige og hvorfor?

”Jeg læste, at det var på tale at TV 2-regionerne ville have det bedre hos DR1, og det undrede mig meget, fordi TV 2 har god glæde af regionerne, både økonomisk og indholdsmæssigt.”

Er der nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

”Ikke rigtig. Det var været en usædvanlig uge, hvor vores egen situation har fyldt meget. Jeg har ikke fulgt så meget med i andre dele af branchen, må jeg erkende. Generelt synes jeg, at medierne ikke går hårdt nok til mediepolitikkerne. De slipper for let om ved det, og vi hører for lidt om, hvad de rent faktisk vil. Og når de udtaler sig, er det tit med den kulturpolitiske vinkel - ikke den erhvervspolitiske - som er medievirkeligheden for de fleste.”

Hvad er den bedste og værste mediedækning, du er stødt på i den forløbne uge?

”MediaWatch står for begge! Det værste sludder var en historie om, at kommerciel radio ikke har vitaminer, fordi de har lavere share end DR. Den bedste var en historie om, at alle politikerne fra V, S og K klart sagde, at de vil gøre noget for arbejdsbetingelser for kommerciel radio.”

 

Jim Receveur medvirker senere i dag i Mennesker og medier på P1 kl. 13 for at tale mere om 100FM's situation og kommerciel radios vilkår i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også