Lund: Radio 100FM skaber støj i markedet

Tidligere bestyrelsesformand for Radio 100FM mener, at spillet er kørt for 100FM koncessionen og stiller spørgsmålstegn ved 100FM's strategi.
Per Fanefjord Laursen

Jesper Sehested Lund, der sidste år stoppede som bestyrelsesformand i Talpa Radio Danmark, spår, at virksomhedens sendetilladelsen ryger om én uge, at der kommer en retssag, og at Radio 100FM fortsætter med at sende på sine mange lokale sendere, hvor man inddrager den vigtige 95,0 i Storkøbenhavn.

95,0 FM har i dag ca. ½ mio lyttere med Radio Soft-formatet, hvilket lægger en bund.

Han undrer sig dog over forløbet og strategien blandt de hollandske ejere, som han kender godt.

”Hvis plan A har været, at man ville skabe politisk larm og få nedsat sin koncesssion, så var det urealistisk. Politikerne og embedsmændene er fastlåst på det punkt. Det burde man vide.”

Plan B
Plan B er sandsynligvis at droppe den dyre koncession, tage konfrontationen, og sende videre på de lokale sendere, der ikke koster ret meget. Besparelsen kan man investere i bedre radio.

”Men hvis det er plan B, så forstår jeg bare ikke, at man har lanceret en reklamekampagne til mange millioner nu. Den ville have gjort gavn, når man ændrer sit set-up og mister koncessionen til FM6.”

Han undrer sig også over, at man valgte at skabe voldsom støj omkring radioen til skade for annoncemarkedet. Lund tror derfor, at John De Mol har trukket beslutningen om betalingen til allersidste øjeblik.

”Måske skulle man blot have meldt plan B klart ud fra starten og så have investeret i en kæmpe lanceringskampagne af de nye, afgørende sendere.”

Jesper Sehested Lund var bestyrelsesformand i Talpa Radio Danmark fra 2004 til 2007 og har tidligere været direktør for SBS og det tidligere Tv-Danmark. I dag står han i spidsen for JSL Publications, der bl.a. udgiver magasinet Vi med hund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også