Mærkevaren lever

Flertallet tror på mærkevaren, men hvordan vil den klare sig i krisetider? MediaWatch har spurgt livsstilseksperten Christine Feldthaus.
Ole Enggaard

Der er trøst at hente for markedsfører, der vil introducere produkter. Viljen til at prøve noget nyt, er stabil ifølge Gallups MedieIndex. Det samme gælder lysten til at betale lidt mere for en kendt mærkevare. Knapt 2/3 er enige i, at det er den ekstra investering værd, viser data fra 2000-2008 fra Gallup MedieIndex. Men det er en sandhed med modifikationer mener livsstilseksperten Christine Feldthaus.

"Det er jo løgn – hvorfor har discount Danmark udviklet sig, som det har? Discount er Gud! Vi vil gerne have mærkevaren. Det er en begavelse, at kunne sige ’jeg fik 4 poser kaffe for 100 kr.’. Vi bruger det over for hinanden. Min pointe er, at de fleste gerne vil bruge penge på mærkevaren, men vi går i Netto og køber den," siger Christine Feldthaus.

"Villigheden til at prøve nye produkter har i høj grad noget med vores økonomi at gøre. Vi har haft råd til at begå en fejl. Vi har oplevet en større internationalisering og rejst meget. Det får os til at prøve Tzatziki og dadler."

Hvordan vil mærkevaren klare sig i nedgangstider?

"Hvis vi skal se frem bliver etik, ærlighed og miljø emner, vi er nød til at tage alvorligt. Nogle af os har fået en dårlig smag i munden, specielt dem med den største købekraft. De er i virkeligheden ovre i en bølge af mådehold. Dermed ikke sagt, at de ikke skal have Gucci-bælter, men vi skal måske have én taske til 20.000 kr., og kun én, i stedet for fire til 5.000. Den ypperlige luksus vil fortsætte, men vi vil være mere selektive og rette os antennerne hen imod vare, som er kommet anstændigt til verden."

"Der kommer et øget fokus på gammeldags service. Mange virksomheder har effektiviseret så meget nu, at det hele er blevet én stor tast selv menu. Det, at kunne komme ind i en forretning og kunne få god kunderådgivning og service, vil man kunne lave en konkurrencemæssig fordel på. Mange siger, de lytter til deres kunder, men det gør de ikke!"

"Jeg tror på bæredygtighed, service og forkælelse. Det helt billige skrammel og Gucci-tasken tror jeg på, mens alt det i midten får det svært. Rejser er et godt eksempel, de bedste hoteller bliver solgt først og dernæst de billige flybilletter."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også