Danske Bank markedsfører over for børn

Danske Bank vil lære de fem-syvårige om privatøkonomi - og måske også lidt om Danske Bank.
MediaWatch

Allerede som femårige kan børn ifølge Danske Bank godt have brug for at lære lidt om privatøkonomi. Derfor har de lavet online-spillet 'pengeby.dk', der henvender sig til de fem-syvårige. De har nemlig ifølge banken tit indflydelse på forældrenes indkøb, men det kniber med at vide, hvor pengene kommer fra.

"Det vil vi gerne være med til at tage ansvar for at ændre, og som et led i den strategi har vi lavet pengeby.dk," fortæller Morten Kamp, der er chef for finansiel dannelse.

I spillet kan børnene tjene penge på at arbejde for så at bruge dem på materielle goder - eller sætte dem ind på bankbogen, skriver Information. Men der er ikke, som man ellers kunne fristes til at tro, nogen reklamer for banken i spillet.

Ifølge Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d i læringsspil ved IT-universitetet, er det dog naivt at tro, at Danske Bank ikke har kommercielle hensigter.

"Når et pengeinstitut laver et online-læringsspil for de fem-syvårige, så hander det i sidste ende om, at de vil have fat i kunderne på et tidligt tidspunkt, også selvom de er påpasselige med logoer og branding i spillet," forklarer han.

I materialet, som forældrene kan downloade for at tale videre om spillet med deres børn, minder både skrifttyper og farvesammensætning da også utroligt meget om Danske Banks.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også