Hård annoncenedgang for norske aviser
Det skriver Dagensmedier.no, men tallene skal dog ses i sammenhæng med at 2007-niveauet var usædvanelig højt og stod for en forøgelse på ti procent sammenlignet med 2006.
Når det gælder nettet har annonceringen lige som i Danmark været i vækst gennem flere år, men i trejde kvartal stopper festen i Norge med en stigning i omsætning på kun 1,2 procent.
Rubrikmarkedet tager det største dyk, hvor ejendomsannoncerne faldt 18 procent i september og jobannoncer faldt med 32 procent i september.
Ifølge fagchef for avis i Mediebedriftenes Landsforening (MGL), Helge Holbæk-Hanssen kan det skyldes at salgsannoncerne typisk er bestilt lang tid i forvejen, mens der hurtigere kan reageres på rubrikannoncerne.
Han understreger dog at annonceringen i 2008 som helhed ligger over 2006 og er først for alvor bekymret på dagbladenes vegne, hvis den nuværende nedgang fortsætter.