Hård annoncenedgang for norske aviser

Trejdekvartal viser et annoncefald på 9,6 pct. for norske dagblade. Det skyldes især tilbagegang på for rubrikannoncerne.
MediaWatch

Det skriver Dagensmedier.no, men tallene skal dog ses i sammenhæng med at 2007-niveauet var usædvanelig højt og stod for en forøgelse på ti procent sammenlignet med 2006.

Når det gælder nettet har annonceringen lige som i Danmark været i vækst gennem flere år, men i trejde kvartal stopper festen i Norge med en stigning i omsætning på kun 1,2 procent.

Rubrikmarkedet tager det største dyk, hvor ejendomsannoncerne faldt 18 procent i september og jobannoncer faldt med 32 procent i september.

Ifølge fagchef for avis i Mediebedriftenes Landsforening (MGL), Helge Holbæk-Hanssen kan det skyldes at salgsannoncerne typisk er bestilt lang tid i forvejen, mens der hurtigere kan reageres på rubrikannoncerne.

Han understreger dog at annonceringen i 2008 som helhed ligger over 2006 og er først for alvor bekymret på dagbladenes vegne, hvis den nuværende nedgang fortsætter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også