Facebook lokker med nyt annonceformat

Brugerne strømmer til Facebook, men netværksportalen må kæmpe for at vise sit værd blandt annoncørerne, som nu lokkes med et nyt, påtrængende annonceformat.
Zandra Damsgaard

Facebook er gået på charmeoffensiv på den mondæne new yorker-gade Madison Avenue, der siden 1920’erne har været synonym med den amerikanske reklameindustri.

Med sig har den californiske virksomhed et nyt annonceformat, der udvisker skellet mellem markedsføring og brugen af sociale netværk. Det skriver The Wall Street Journal i sin netavis.

Formatet kaldes ’engagement ads’ og springer frem på forsiden, når en bruger logger ind på Facebook, for samtidig at opfordre denne til at foretage sig noget med annoncen.

Når brugeren så eksempelvis har kommenteret annoncen eller set filmen, vil det fremgå af hans eller hendes profil, og samme annonce vil på den måde blive eksponeret for hele brugerens netværk.

Skal vise sit værd
Trods sin massive succes halser Facebook ifølge Wall Street Journal efter konkurrenten MySpace, hvad angår annoncevisninger, og har således travlt med at vise annoncørerne, at de får værdi for deres penge på den populære netværksportal.

Den økonomiske afmatning får til gengæld annoncører verden over til at sætte foden på bremsen, og det amerikanske marked ventes at være blandt de hårdest ramte med vækstrater, der i sammenligning med de seneste års boom må anses som beskedne.

Sociale netværk som netop Facebook er i risikozonen, fordi annoncørerne i krisetider går efter det direkte målbare og har svært ved at gennemskue effekten på netværkssiderne.

Af samme grund tager Facebook en højere pris for de nye ’engagement ads’, som blev gjort tilgængelige for annoncører i denne måned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også